Welke koning heeft voor het laatst iemand vermoord?

Hierbij bedoel ik welke Nederlandse koning(in) iemand persoonlijk heeft vermoord

1.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Welke ken jij dan?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat pas sinds 1815.
Willem 1, 2 en 3 zijn koningen geweest voor Willem-Alexander (koninginnen niet meegerekend).
Dit waren geen barbaren of zo.....
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
In 1793 heeft Willem 1 (was hij nog geen koning) meegevochten tegen de Fransen.
Hij heeft toen waarschijnlijk wel een Fransman gedood....
https://www.google.com/amp/s/historiek.net/koning-willem-i-der-nederlanden-1772-1843/321/amp/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Geen koning, maar Prins Bernhard heeft wel eens verteld dat hij in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog met luchtafweergeschut op Duitse vliegtuigen heeft geschoten. Of 'ie daarbij wat geraakt heeft, dat weet ik niet.
tinus1969
2 jaar geleden
@ Limonadesiroop2, wat bedoel je met ‘vermoord’? Tellen oorlogshandelingen mee?
erotisi
2 jaar geleden
Als indirect ook geldt dan is Koning Willem II in de slag bij Waterloo de beste kandidaat. Of hij ook zelf iemand heeft doodgemaakt weet ik niet zeker.

Antwoorden (1)

Er zijn een aantal argumenten om aan de latere koning Willem II (1792-1849; koning van 1840 tot 1849) toe te schrijven dat hij in drie verschillende oorlogen mensen gewelddadig van het leven kan hebben beroofd.
Hij streed vanaf 1811 als adjudant van Wellington in Spanje (o.a. Salamanca). Hij onderscheidde zich o.a. bij Vittoria op 21 juni 1813. Volgens de Winkler Prins encyclopedie door 'onstuimige dapperheid'.
In 1815 was hij commandant in Quatre-Bras en Waterloo. Zijn dapper verweer bij Quatre-Bras was van grote betekenis voor het verloop van de strijd. Vervolgens raakte hij licht gewond in de slag bij Waterloo.
In 1831 had hij in de Tiendaagse Veldtocht. het opperbevel van het Nederlandse leger: 38.000 man en 72 kanonnen. Dreef de Belgen voor zich uit en bezette Leuven. Aan Nederlandse zijde 700 doden.