situatie in het midden oosten; israel, palestina... hoe zit het nu eigenlijk?

ik mis een stuk geschiedenis; die van israel / palestina. hoe zit het nu allemaal? wie waren er eerst? waar ligt het (aller) grootste conflict? een uitleg (liefst in begrijpelijke taal) wordt gewaardeerd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komop he, dit is zo’n beetje het meest besproken onderwerp op GV en Google..
Waarom wil je het weten?

Het beste antwoord

Het probleem met Palestina/Israël dat er veel meningen zijn en dat feitelijkheden zowel door voor- als tegenstanders door elkaar gebruikt kunnen worden. Hetgeen ik vertel, is ook zeer waarschijnlijk een visie, hoewel ik er van overtuigd ben dat het klopt. Ik hou het simpel.

Volgens de Thora beloofde God een stuk land aan Abraham (vzmh). Dat is, zeg maar, een gedeelte van het huidige Israël. Het Joodse volk woonde daar, werd tot slaven gemaakt, keerde terug, wordt tot slaaf gemaakt door de Babyloniërs die de Eerste Tempel verwoesten (die op de Tempelberg stond, waar nu de Rotskoepel en Al Aqsamoskee staat) waar de Tien Geboden van Mozes (vzmh) werden bewaard, totdat we op het moment komen dat de Romeinen komen. Die verwoesten uiteindelijk de Tweede Tempel.

Het Joodse volk besluit uit het land te vertrekken rond het jaar 70. Er is namelijk niets meer om te blijven. Het vertrekken van de Joden heet de diaspora. Het land blijft niet leeg achter: er wonen ook niet-Joden die rond het jaar 600 zich bekeren tot de islaam.

Het volk dat in dit gebied (Palestina) woont noemt men Palestijnen. Daarbij gaat het niet om welke religie ze hebben, hoewel het tegenwoordig exlusief voor moslims wordt gebruikt die in het gebied wonen.

Pas op het einde van de 19de eeuw komt er een grotere stroom van Joden op gang die naar Palestina vertrekken. Uiteindelijk wordt die stroom zo groot dat Groot-Brittannië (dat op dat moment de baas is over Palestina) gaat nadenken over een verdeling van het land in een klein Joods, een groot Arabisch en een klein neutraal gedeelte.

Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit. Door de jodenvervolging is het idee ontstaan dat de Joden een eigen land moeten krijgen. Er wordt door de internationale gemeenschap een beslissing genomen: Palestina wordt opgedeeld. De Joden roepen daarop de staat Israël uit in 1948. De moslimse Palestijnen zijn verbolgen door de plotselinge beslissing en verzetten zich tegen de nieuwe staat die zonder hun goedvinden is opgedrongen.

In 1967 besluit Israël om veiligheidsredenen stukken die door de internationale gemeenschap aan de moslimse Palestijnen toe waren gewezen te bezetten. Ook bezet het Israëlische leger neutrale gebieden en neemt heel Jeruzalem in. Ook valt het Egypte binnen, waar ze later uit terugtrekt.

De Palestijnen hebben intussen hun eisen aangepast: Israël moet de grenzen van vóór 1967 respecteren, maar op de een of andere manier doet Israël dat niet.