Hoe correct is onze jaartelling?

De jaren, de maanden en de dagen zijn gebaseerd op de werking van het zonnestelsel en we tellen de jaren al vanaf het jaar 1 tot aan nu, 2014. Maar wisten wij 2014 jaar geleden al precies hoe dat zonnestelsel in elkaar zit? Hebben al deze 2014 jaar ook echt 365 dagen per stuk geduurd? Of leven wij 'eigenlijk' in een heel ander jaartal?

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je je bijvoorbeeld bedenkt dat men misschien 50 jaar lang gedacht heeft dat een jaar 350 dagen duurt. Dan mis je toch al 50x15 dagen, 750 dagen. Dat is al ruim twee jaar naast de 'correcte' jaartelling.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

De notatie voor en na Christus is pas in 525 voorgesteld door Dionysius Exiguus. Pas in 1500 werd deze aanduidingswijze geaccepteerd. Hiervoor vonden gebeurtenissen plaats in het zoveelste jaar van de regering van de dan levende vorst.

De Juliaanse kalender (onze kalender voor 1582) is 10 minuten en 44 seconden langer dan het zonnejaar. Dit komt overeen met elke 134 jaar één dag. De Juliaanse kalender liep hierdoor steeds verder op uit op het zonnejaar. Diverse Pausen ontvingen voorstellen om de kalender voor deze fout te corrigeren. Uiteindelijk corrigeerde Paus Gregorius XIII pas in 1582 de kalender door tien dagen uit de kalender te halen. Hierna heet onze kalender de Gregoriaanse kalender. Antonio Lilius had ontdekt dat deze afwijking elke 402 jaar ging om drie dagen. Hij ronde dit af op 400 jaar. Dit is de basis voor de schrikkeleeuw. Elk vierde jaar zou een schrikkeljaar worden, behalve de niet door 400 deelbare eeuwjaren (1700,1800, 1900 niet; 2000 wel). Het verschil is hierna slechts één dag op elke 3300 jaar.

Naast de berekeningen meten we ook de lengte van de dag. Dat levert soms een schrikkelseconde op

Vroeger was de seconde gedefinieerd als:

1 / (24 * 60 * 60)

of een 1/86400e deel van de gemiddelde zonnedag. Dat is een onnauwkeurige definitie, want de gemiddelde zonnedag is niet nauwkeurig bekend en zelfs niet constant. Tegenwoordig is de seconde gedefinieerd als 9 192 631 770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van de isotoop cesium-133. Atoomklokken, die als referentie dienen voor alle tijdsbepaling op aarde zijn hierop gebaseerd.

Dit is een nauwkeurige definitie, maar de waarde is niet exact gelijk aan de oorspronkelijke definitie. De gemiddelde zonnedag is iets langer en neemt, als gevolg van een langzaam afnemende rotatiesnelheid van de aarde, ook geleidelijk toe (gemiddeld 1,7 ms per eeuw). De belangrijkste oorzaak hiervan ligt in de getijdenwerking door de maan.

Er ontstaat dus een steeds groter verschil tussen de zonnetijd en de tijd volgens de atoomklokken en als dit verschil groter dreigt te worden dan 1 seconde, wordt de atoomklok met 1 seconde bijgesteld. Deze extra seconde heet de schrikkelseconde.

Sinds de invoering van dit systeem in 1972 zijn in totaal 25 schrikkelseconden toegevoegd, gemiddeld ongeveer een seconde per 18 maanden. Sedert 1998 lijkt de aarde weer wat sneller te draaien, want schrikkelseconden zijn sindsdien zeldzamer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt trouwens tegenwoordig geruziet over die schrikkelseconde en er gaan stemmen op om hem af te schaffen. (Merkwaardig)

Andere antwoorden (2)

Die is niet correct, maar voldoet toch aardig

Bij de invoering van de Gregoriaanse (=huidige) kalender waren we daardoor opeens 11 dagen kwijt. Dat is ook meteen de reden dat de oktoberrevolutie in Rusland in November valt.

De huidige afwijking is ongeveer 0,3 dagen per 1000 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het aantal jaren wordt afgeleid uit de wisseling van de seizoenen, een jaar duurt overigens niet exact 365 dagen maar een kwart dag langer. Om te voorkomen dat de jaartelling uit de pas gaat lopen wordt eens in de 4 jaar een schrikkeldag ingevoegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn antwoord staat in het eerste stukje: niet een geschat aantal dagen maar het tellen van de seizoenswisselingen bepaalde het aantal jaren. Hoeveel dagen er in het jaar zaten werd in het begin minder belangrijk gevonden.
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Het gaat om de seizoenen, en niet om de dagen. Net zoals een dag gaat om het opkomen en ondergaan van de zon, en niet om seconden.
Helaas begrijpt vraagsteller de porté van je antwoord niet.