gedurende de eerste socialisatieperiode, zo tussen de 4 en 7 weken, leren kittens wat ze als normaal, en behorend tot hun wereldje moeten beschouwen.
als ze in die tijd veel in handen worden genomen, veel met mensen in aanraking komen, en bovendien zien dat hun moeder vol vertrouwen op mensen reageert, zullen ze mensen als vertrouwd gaan zien.
natuurlijk kunnen slechte ervaringen in hun latere leven dat vertrouwen ondermijnen, of zelfs teniet doen, maar katten die een goed leven hebben bij hun mensen hebben geen reden dat vertrouwen te laten varen.