Wat is 'Paars plus'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ergste wat je maar zou kunnen bedenken. Het begin van het einde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jmmr dat ik je hier niet kan plussen Italklaas...

Antwoorden (2)

VVD, PvdA, GroenLinks en D66
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kabinetten Kok I en II werden paars genoemd en
werden gevormd door VVD, PvdA en D66. Paars is namelijk de mengkleur van rood (doorgaans de kleur van sociaaldemocratische partijen) en blauw (doorgaans de kleur van liberale partijen).
Aangezien VVD, PvdA en D66 samen niet voldoende zetels voor een meerderheid hebben (71) zal er een extra partij
bij moeten komen om weer een soortgelijk kabinet te kunnen vormen. Dit zou dan Groen Links (10 zetels) moeten worden.
Samen hebben ze dan 81 van de 150 zetels.
Groen Links staat dan voor de 'plus'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je heldere uitleg. Maar wat als D66 of Groenlinks vervangen wordt door de SP? Heet het dan ook nog paars plus? Vraag me trouwens toch al af waarom niemand het over de SP heeft. Die is toch groter dan D66 of Groenlinks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja conan, er heerst toch nog een beetje angst voor de SP; die worden nog als communisten gezien etc. Wanneer ze (de rest) het verkiezingsprogramma zien, zouden ze wel beter weter, maarja... Kun je nagaan, vorige verkiezingen hadden ze 25 zetels, en werden ze ook buiten de regering gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja knarfuz, het begint steeds meer op een groot spel te lijken. SP en Wilders worden aan de kant gezet. Wellicht is het een spel waarin de verkiezingen alleen een soort formaliteit is, want naar de kiezer wordt in praktijk toch onvoldoende geluisterd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima uitleg +1