Wanneer iemand vroeger met carbonpapier tikte was de doorslag dan roze, wit of blauw?

Ik bedoel op een typemachine met van die bijna doorzichtige flinterdunne vellen papier. En wat waren dan die andere kleuren? Origineel was? En kopie was? En doorslag was?
TER TOELICHTING Ik bedoel niet de kleur van de letters maar de kleuren van de vellen papier (?) waar men op tikte.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
1.6K
crispy
3 jaar geleden
Het origineel was meestal wit, maar de andere kleuren is maar net hoe die set is samengesteld. Het tweede vel was soms ook wit, maar ook wel geel of roze, en soms waren er meerdere kopie vellen.
Het carbonpapier gaf een zwarte afdruk, maar soms was er ook blauw afdrukkend. Dat was dan natuurlijk geen carbon, want carbon is koolstof.
Amadea
3 jaar geleden
Er was voor het maken van een stencil wel een roze correctievloeistof. Maar ik weet niet hoe dat werkte...
Antoni
3 jaar geleden
Onderaan deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Doorslag_(papier) vind je een hedendaags voorbeeld: https://www.ricohprintshop.nl/producten/zelfkopiërend-papier. Daar is het origineel wit, de eerste kopie blauw, de tweede kopie geel en de derde kopie roze. Ik weet niet (zeker meer) of dat vroeger ook zo was -ik ben bijna vijftig jaar-, dus ik geef deze reactie maar voor wat ze waard is.
Antoni
3 jaar geleden
Die roze correctievloeistof vulde, voor zover ik weet, de gaten die door de typemachine in het papier waren gemaakt, @Amadea. Er kon dan geen zwarte inkt meer in lopen, zodat er dus ook geen zichtbare letters meer konden verschijnen bij het stencilen, tenzij op dezelfde plek weer een andere letter was getypt, natuurlijk.
Pieterke
3 jaar geleden
Bij ons werden div. gekleurde vellen doorslagpapier gebruikt. Ik meen lichtgroen, blauw en roze en er was ook wit doorslagpapier. Het origineel was dan ook wit. De witte doorslag was voor onszelf en de gekleurde voor bepaalde afdelingen. Fouten kon je weglakken met type-ex en dan opnieuw de letter(s) intypen. Dan moest je wel zorgen dat de doorslagvelletjes niet aan elkaar kleefden en je moest het spul goed laten intrekken. Je kon ook velletjes type-ex gebruiken. Die stopte je op het origineel en tussen de gekleurde doorslagvellen. Je typte de foute letters daarmee weg en daarna haalde je de type-ex velletjes er tussen uit en typte je de goede letters in. Ik heb ook veel stencils gemaakt. Daar gebruikte je inderdaad zoals @Amadea zegt die roze correctievloeistof bij. Ik weet ook niet meer precies hoe dat ging maar als dat spul of de stencilinkt op je kleding kwam kon je die weggooien. Vandaar dat ik dat stencillen dat altijd met een stofjas en van die wegwerphandschoenen aan deed.
Pieterke
3 jaar geleden
Het carbonpapier gaf een zwarte afdruk maar hoe meer doorslagvellen je gebruikte des te lichter de kleur van de afdruk werd. Het carbonpapier moest natuurlijk ook regelmatig vervangen worden.
Antoni
3 jaar geleden
Volgens de tekst op https://nl.wikipedia.org/wiki/Stencil was er een rode correctielak bij stencilen, die correctine heette. Voor wat het waard is! Mij zegt het niets...!
Amadea
3 jaar geleden
Dat klopt niet, het was echt roze en niet rood: https://www.nieuws030.nl/uploads/resized/12/najaar2019_102-correctielak_img_8200.jpg
Antoni
3 jaar geleden
Ik heb het verbeterd op de Wikipedia-site, @Amadea.

Antwoorden (1)

Daar bestond geen vaste kleurcodering voor. Om gelijktijdig meerdere kopieën te kunnen vervaardigen werd zeer dun doorslagpapier in verschillende kleuren gebruikt, met telkens een vel carbonpapier ertussen. Elke kleur had een andere bestemming, bijvoorbeeld de blauwe doorslag voor de chronologische en de groene doorslag voor de alfabetische sortering.

Bij kwitantieblokjes was (en is nog steeds) de beschreven zijde op gewoon wit papier, de eerste doorslag op dun geel papier en de tweede op dun roze papier.
Amadea