hoe zijn blauwe gaten ontstaan?

een blauw gat is een klein poeltje dat wel 100 km diep kan zijn. toch is het heel klein, hoe is het dan ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
100 km niet hoor, 100 meter is ook al heel diep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het diepste blauwe gat zou iets van 200 meter diep zijn volgens wat ik lees, dus kimy zal wel meters bedoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij wel,
ik zag alleen een reclame van zo'n programma dat er over ging, dus ik zal wel iets vergeten zijn...

Het beste antwoord

Het gat is een overblijfsel uit de ijstijd. Toen was het zeeniveau honderden meters lager dan nu, omdat veel van het water toen landijs was. Een blauw gat ontstaat doordat kalk door de eeuwen opgelost wordt door regenwater. Op de plekken waar het regenwater door kloven in de kalk sijpelde, ontstonden er na verloop van tijd tunnels en enorme kuilen in de bodem – zoals je ook ziet bij druipsteengrotten en andere kalkgrotten. Als zo’n kuil groot genoeg was, stortte het ‘plafond’ in en ontstond er een diep gat.
De onderzeese gangen vormen een gevaar bij blauwe gaten. Voor een duiker is zo’n gang een hele belevenis, maar de kans dat je verdwaalt, bekneld raakt, je uitrusting beschadigt of in paniek raakt is vrij groot. Soms overlijdt er dan ook een amateurduiker in de gangen. Je neemt een groot risico om naar de bodem van een gat af te dalen. Je kunt daar op 30-40 meter diepte een stikstofvergiftiging oplopen. Dat voelt net alsof je te veel alcohol op hebt, wat natuurlijk niet het geval mag zijn als je duikt.