Kunnen de kleur van je ogen veranderen?

Ik hoorde vandaag iemand praten op mijn stage over een meisje waarbij na 15 jaar haar ogen veranderd waren van kleur. dat meisje was bij de dokter geweest en die zei dat het maar zelden voorkomt en erg zeldzaam is. Is dit echt of is dit maar lulverhaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
13.1K

Het beste antwoord

Ja dat kan... Melanine is de vooral kleurstof in de iris, heb je weinig dan is je oog blauw en heb je veel melanine dan is je oog bruin...

Het gehalte melanine kan varieren in je leven, dus kan heel goed, maar veel gebeurt dat niet...

Toegevoegd op 23-04-2009 17:01:15
en de tussenkleuren daarbij natuurlijk.

Maar de verdeling van die pigment (melanine) plekjes ligt wel vast, daarom kun je jezelf wel altijd identificeren met behulp van je iris... Op Schiphol kan dat al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Absoluut geen lulverhaal. ik ben met bruine ogen geboren. Nu hebben ze een donkergrijze rand en zitten als geheel eerder bij grijsbruin dan bij bruin. Bij juiste lichtinval zijn ze groen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een verandering in structuur in je hoornvlies kunnen de kleuren daadwerkelijk veranderen. In ieder geval de kleur die je ziet. Je oog heeft nog steeds dezelfde kleur maar de door schemering van kleur verandert. Dit verklaart ook een verschillende oogkleur als er bijvoorbeeld licht op je oog valt of als je vanuit een andere hoek kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vriendin van mij had een moedervlek in haar iris. Die groeide heel langzaam, en haar ene oog werd dus steeds bruiner. In die zin kan de kleur wel veranderen.
Maar allebei de ogen? Dat moet inderdaad wel heeel zeldzaam zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ogen kunnen van kleur veranderen Mijn ogen zijn van kleur veranderd...Toen ik klein was waren mijn ogen diep donker bruin... tegenwoordig zijn ze een veel lichter groen-bruin, alleen de rand van de iris is nog donker..