Bestaat er volgens jouw zo iets als toeval?

Of gebeurt alles met een reden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij toeval zal grotendeels toevallig het geval zijn denk ik. Toegevoegd op 23-04-2009 13:43:38 Dat alles met een reden gebeurt lijkt me zeer twijfelachtig.

Ik denk beiden niet. Ik denk dat alles gebeurt naar aanleiding van een oorzaak (dat is wat anders dan een reden). Toeval is te herleiden naar een oorzaak-gevolg-verklaring.

Toeval is gewoon een woord, zo moet je het zien. Het is niet 'iets'. Alles wat gebeurd in de wereld heeft een oorzaak gevolg reactie. Toeval is alleen een term die wij gebruiken als 2 oorzaken en gevolgen samen komen op een moment/plek van waar wij het niet verwachten. Wat dus lijd tot de reactie 'o toeval'.

Het leven is een samenraapsel van toevalligheden. Je levenskoers wordt bepaald door de keuzen die je maakt. Als je "toevallig" links af slaat, gebeurt het ene; recht af gebeurt het andere. Wanneer iets met "een reden gebeurt" of naar een vooraf bepaalde uitkomst loopt, strookt dit niet met de vrije keus van de mens. Zeg maar: het maakt niet uit wat je doet. In dat geval hoef je niks te doen, het gebeurt toch. Dit komt niet overeen met wat ik tot nu toe in het leven heb waargenomen. Je zou dus kunnen concluderen dat er dus WEL "iets als toeval" bestaat.

Een paar maanden nadat mijn moeder overleden was, had ik een droom. Mijn moeder was onverwachts overleden op 58 jarige leeftijd, aan een combinatie van factoren astma, hartaanval, medicijnen... Ik had het er zeer moeilijk mee. De droom ging als volgt: Ik zat aan de rand van het bed van mijn moeder, en hield haar hand vast. ik vertelde dat ik van haar hield, troostte haar en we lachten naar elkaar. We waren heel dicht bij elkaar Die ochtend werd ik wakker met een fijn / raar gevoel, ik had mijn moeder even gezien, haar getroost, haar hand vastgehouden... Om mijn gedachten wat te verzetten ging ik naar de winkels, bij de toenmalige Bristol kocht ik een cd : Heerlijke herfst hits. toen ik de cd thuis opzette en het derde nummer hoorde, zat ik als aan de grond genageld, dít begin van het lied, was exact mijn droom van die nacht ervoor! http://www.youtube.com/watch?v=WtpDG7tAD4E Ik heb er geen woorden voor, toeval ???? Ik weet het niet

Bepaalde dingen gebeuren met een reden. Dat hoeft niet bovennatuurlijk te zijn maar gewoon als een logisch gevolg. Maar behalve dat denk ik dat veel dingen gewoon "toevallig" gebeuren hoor. ;)

Er bestaat wel degelijk iets als theoretisch 'toeval', bijvoorbeeld in de kwantummechanica. Je kunt daarbij nooit voorspellen hoe een deeltje zich gedraagt (waar een foton zich bevindt).

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Randomness#In...

Ik kan geen enkele reden vinden om te geloven dat alles met een reden (in de betekenis van "hoger doel", of "zingeving") gebeurt.

Toeval bestaat niet... Coïncidentie wellicht, maar toeval niet... Als je toeval definieert als een bepaalde gebeurtenis én die bepaalde gebeurtenis vindt dan plaats, ja dan heb je natuurlijk dat toeval bestaat, maar het bestaat niet zonder dat er denken aan vooraf gaat...

Er gebeurt helemaal niets met een 'reden'. Er is wel oorzaak en gevolg. Als ik iets loslaat, dan valt het naar beneden. Als je dat met redenen bedoelt dan wel, maar er is niet iets dat de zwaartekracht om die reden (!) heeft bedacht. Er zijn alleen maar de redenen die we er als mens zelf aan toekennen. Een soort projectie op allerlei feiten omdat het toch niet 'zomaar' kan zijn dat...... Dan kom je al dicht bij het ontstaan van een geloof:)

Neen, toeval bestaat niet, wel zoiets als correcte spelling.

Toeval bestaat niet, net als denken is dat een creatie van de mens(?). Alles gebeurt met een reden bestaat ook niet. (dit klinkt allemaal heel ontkennend)

tuulk bestaat toeval, 1 van de grootste verklaringen voor de meeste dingen

Volgens mij gebeurt er helemaal niets met een reden. De natuur heeft namelijk geen doel. Er gebeurt enorm veel tegelijkertijd op de wereld. Soms komt het voor dat twee gebeurtenissen een verrassende "link" met elkaar lijken te hebben, en dat noemen we toeval. Gezien het feit dat er zo ontzettend veel tegelijkertijd gebeurt, is de kans groot dat zo'n link er lijkt. Iedereen heeft wel eens zo'n ervaring, dat kan niet missen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100