Hoe kan je het best een prijslijst uit je hoofd leren?

Voor mijn werk bij een horeca bedrijf wil ik de prijslijst uit mijn hoofd leren, hoe kan ik dit het best doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Antwoorden (13)

even een prijslijst mee naar huis nemen en vaak lezen.
gewoon uit je hoofd leren dat lijstje.

maar als je er een tijdje werkt onthou je ook steeds meer hoor. ik heb een tijdje in een winkel gewerkt en na een tijd wist ik bijna alles uit mijn hoofd als mensen me wat vroegen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor die stomme min.
Niet alles in een keer willen onthouden.
Dit leer je gaande weg tijdens je werk.
Dus geen uren gaan leren op die prijslijst.
Probeer eerst alle bestellingen te doen met een prijslijst.
Naarmate er steeds verschillende dingen word besteld ga jij de prijzen onthouden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herhalen. Herhalen en oefenen.

Dus: Als je een deel van de lijst weet, een vriend of vriendin de lijst geven en af en toe een kwartiertje prijzen afvragen: Zijn: Pina Colada in Longlas met ananas. Jij: 5,75! Next!

J.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de hele tijd in je hoofd herhalen 'biertje 2 euro, biertje 2 euro, biertje 2 euro' en dat dan heel lang per product.
Of als 3 producten precies even duur zijn, kan je telkens herhalen 'bier - rode wijn - Irish coffee'.

Je kan de logica proberen te ontdekken, bijvoorbeeld dat alle frisdranken tussen 1.50 en 2.50 zitten, of dat de mixdrankjes duurder zijn dan de wijnen.
Als je die grote lijnen in je hoofd hebt, heb je alvast een houvast om de losse prijzen aan te koppelen.

Je kan op je wc de lijst ophangen, dan zie je m elke keer dat je op de wc bent, en zie je m dus automatisch al meerdere keren per dag.

PS Ik heb totaal geen idee van horecaprijzen, dus aub geen commentaar in de trant van 'bier kost echt geen 2 euro' of 'rode wijn is veel duurder dan bier' :)
Het zijn maar even voorbeeldjes, omdat de zinnen anders lastig lezen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor die stomme min.
Beginnen met alleen de meest bestelde artikelen eruit te vissen en bij elkaar zetten. Vervolgens in deze lijst alles met dezelfde prijs bij elkaar zetten. Dan per prijs de producten gaan leren. Pak per dag er 1 prijscategorie erbij. Dus op maandag alles leren dat bijv. 2 euro kost. Op dinsdag alles leren dat 3 euro kost. Op woensdag alles wat 4 euro kost. Dan op donderdag een dag ertussen om te oefenen of je die 3 categorieen kent. En zo door. let op: dus alleen van de lijst met veel bestelde artikelen. Pas als je die helemaal beheerst het uitbreiden met datgene wat maar heel af en toe wordt besteld.

Een andere aanpak, als prijzen per productsoort veel overeenkomen is bij het leren te zoeken naar overeenkomsten en dan alleen de uitzonderingen te leren. Zijn bijvoorbeeld alle soepen 6 euro maar alleen de vissoep 8 euro, dan hoef je alleen de vissoep te onthouden. Zijn bijvoorbeeld alle frisdranken 1,75 euro, maar de bitterlemmon en de ice tea 2 euro, dan hoef je alleen die 2 uitzonderingen te leren.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jezelf zo vaak moelijk vragen:hoeveel kost dit,hoeveel kost dit enzv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een aantal methodes om lange lijsten uit je hoofd te leren.

Er is een boek dat je gratis kunt downloaden (Mind Performance Hacks) waar verschillende technieken in staan om dit mee te kunnen doen:

http://lifehacking.nl/download-ws-mph/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval niet gaan herhalen. Daarmee krijg je het nimmer in je langer termijn geheugen. Probeer maar eens een telefoon nummer te onthouden vandaag door het te blijven herhalen. Dat ben je na 10 minuten weer vergeten.

Wat je moet doen is heel simpel. Bedenk de route die je naar je werkt loopt. En om deze zoveel tijd zie je opvallend iets. Hoek van een woning, verkeersboord, bushokje, ect.

Probeer nu in je hoofd te visualiseren dat je die route loopt en pak de menukaart erbij. Bij ieder opvallend punt neem je een artikel, de prijs en het opvallend punt in gedachte. Laat deze 3 dingen nu iets doen wat apart of grappig is. (Je hersens zijn een spons voor rare dingen). Dus cola flesje dat je 12 x tegen de abri gooit (1,20). Of een verkeersboord met verboden voor hamburger van 2,30. Ect.

Let wel op dat je deze route in je hoofd maar 1x kan gebruiken omdat het gerelateerd wordt aan de prijslijst. Voor andere zaken zou je rondje door je huis of ander zaken kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind herhalen juist het allerbeste werken. Je legt een bewuste link tussen twee dingen (als je telkens zegt broodje gezond 1.60 broodje gezond 1.60 broodje gezond 1.60 etc), waardoor je de volgende keer dat je aan het woord broodje gezond denkt, je meteen '1.60' erachteraan denkt.
Waar baseer je op dat het niet goed werkt? Dat je een telefoonnummer slecht onthoudt, is doordat het te lang is, het zijn 10 stukjes informatie, terwijl je er meestal maar rond de 5 achter elkaar kan onthouden in 1 keer. Ik ken de theorie van het visualiseren ook, maar voor mij persoonlijk is die totaal niet effectief.
Al doende leert men...op een gegeven moment weet je het gewoon...geduld is het belangrijkste.
Sterkte en succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak naar kijken.
Ik weet van de McDonald's dat kip6 2 euro is omdat ik dat altijd neem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat je chef verwacht dat je alles uit je hoofd leert, komt vanzelf door het vele doen. En dan veranderen de prijzen kun je weer opnieuw gaan leren.
Wij hadden vroeger een stagaire die ook de bewerkingsvoorschriften mee naar huis wilde nemen, omdat de vaste mensen alles uit hun hoofd deden. Die hebben we maar even uitgelegd dat dat geen verplichting was maar op den duur verkregen gewoonte.

Misschien is het handiger om combinaties te leren, als je toch wilt leren: dus koffie met gebak
En als je de prijzen uit het hoofd op moet tellen, leer hoe je het handigste 3 x 2,85 , of 4 x 2,05 uitrekent
anneliez
13 jaar geleden
Misschien ook handig om een backup in je auto te hebben, dan ben je nooit bang om het te vergeten.
13 jaar geleden
nou als je die lijst maar vaak genoeg bekijkt en gebruikt dan ken je t op t laats wel uit je hoofd. vaak al binnen enkele dagen.