Lees dit artikel eens, interessant!

"Bij epigenese gaat het over bijzondere vondsten en ontwikkelingen binnen de genetica.

Lange tijd is men bezig geweest om uit te zoeken hoe de genetische bouwstenen van de mens in elkaar staken. De wetenschap dat het menselijke geslacht gekenmerkt wordt door 46 chromosomen met daarop de vele genen was nog niet voldoende. Men wilde precies weten hoeveel genen de mens bezat en liefst dan ook precies weten wat die genen deden.
Men had reeds ontdekt dat er genen waren die zogenaamd geen functie hadden, terwijl anderen genen duidelijk met bepaalde functies van doen hadden.
Aanvankelijk dacht men dat genen onveranderlijk waren. Door erfelijke vormen van kanker te onderzoeken, ontdekte men dat mensen een kanker gen konden hebben dat op een goed moment actief werd, terwijl bij andere familieleden met dezelfde gen deze gen niet actief werd. Men vermoedde toen een zgn. tijdsklok, iets wat een gen wel of niet actief maakt, al was volledig onduidelijk wat die tijdsklok dan zou zijn....."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lange tijd is men bezig geweest om uit te zoeken hoe de genetische bouwstenen van de mens in elkaar staken. De wetenschap dat het menselijke geslacht gekenmerkt wordt door 46 chromosomen met daarop de vele genen was nog niet voldoende. Men wilde precies weten hoeveel genen de mens bezat en liefst dan ook precies weten wat die genen deden.
Men had reeds ontdekt dat er genen waren die zogenaamd geen functie hadden, terwijl anderen genen duidelijk met bepaalde functies van doen hadden.
Aanvankelijk dacht men dat genen onveranderlijk waren. Door erfelijke vormen van kanker te onderzoeken, ontdekte men dat mensen een kanker gen konden hebben dat op een goed moment actief werd, terwijl bij andere familieleden met dezelfde gen deze gen niet actief werd. Men vermoedde toen een zgn. tijdsklok, iets wat een gen wel of niet actief maakt, al was volledig onduidelijk wat die tijdsklok dan zou zijn.
Er ontstond om diverse reden dringende behoefte om de menselijke genen in kaart te brengen.
Toen men begon om de menselijke blauwdruk qua genetica in kaart te brengen, ontdekte men tevens dat genen “uit” of “aan” kunnen staan. Dat aan- of uit- staan is wat men verstaat onder epigenese en daar gaat het onderstaande verhaal over.