Weet iemand wat dit is? Ik denk dat het iets is vanuit de landbouw van vroeger. Voor dieren om een kar te trekken?

Ik denk dat het iets is vanuit de landbouw van vroeger. Voor dieren om een kar te trekken maar weet dit niet zeker. Ik ben ook benieuwd hoe het genoemd wordt.
Er is in ieder geval door iemand een kapstok van gemaakt.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
1.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Ik denk een juk. Hierbij wat info uit wikipedia: Een juk is een houten balk, met een bepaalde pasvorm, die op de schouder wordt gedragen om een last te verplaatsen. Aan beide uiteindes zit een haak of een inkeping, waaraan een touw of een ketting met een mand of een emmer kan worden bevestigd. Een juk met twee emmers water is in Nederland het traditionele beeld. Jukken worden in Azië nog steeds gebruikt, bijvoorbeeld op het platteland voor de oogst en in de steden voor ambulante handel. Een juk voor dieren wordt gebruikt om twee trekdieren, zoals twee ossen, paarsgewijs voor een voertuig zoals een kar of een wagen te spannen.
Amadea
3 jaar geleden
Hoe groot is het?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als ik zo foto's kijk op Google lijkt het idd veel op een juk. Hij is trouwens 135cm lang.
Amadea
3 jaar geleden
Het is toch niet van hout, maar van metaal?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
Het is voornamelijk gemaakt van hout en beslagen met metaal.

Antwoorden (2)

Volgens mij is het een "juk"....
3 jaar geleden
Dit is geen juk. Een juk heeft in het midden een bijna vlak uitgesneden stuk dat op de schouders rust. Dit voorwerp is een dissel voor een span (afhankelijk van de grootte) voor een span paarden een span ossen of een span honden. In het voorbeeld een juk voor melkbussen.
Een dissel bevestigt de dieren aan de kar, maar houdt e ook op afstand van elkaar.
Toegevoegd op 12 mei 2020 19:45: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik dacht ook dat de naam juk niet correct was, een kijkje op Wikipedia leert dat het woord 'juk' ook wordt gebruikt voor bijv een span ossen