Hoeveel mensen kent één mens gemiddeld?

Laten we als criterium nemen, dat als iemand de voornaam en de achternaam van iemand anders kent, die (tweede) persoon meetelt als bekende. De bewering dat iedereen iedere willekeurige andere persoon (bijvoorbeeld Barack Obama) kan leren kennen via zes 'stappen' in zijn netwerk, helpt misschien ook wel bij het bedenken van het antwoord op mijn vraag.

Vóór het sluiten van de vraag: Dank voor alle leuke en interessante antwoorden en reacties!

Picture for question
Antoni
15 jaar geleden
in: Overig
11.1K

Het beste antwoord

Iedereen die dit antwoord leest kent binnen vier of vijf tussenstations alle mensen op aarde, en dus ook Obama. Dat hoor je vaak.
Een volwassen mens kent doorgaans tussen de 1000 en 2000 mensen, die hij of zij bij naam kent en zij op hun beurt hem of haar weer bij naam kennen. Deze groep van directe bekenden groiet explosief wanneer we deze groep uitbreiden van onze eigen bekenden naar de bekenden van onze bekenden. Deze groep mensen neemt dan namelijk niet additief, zoals velen van jullie misschien denken, maar multiplicatief toe. De 1000 bekenden van onze bekenden moeten niet bij die van ons worden opgeteld, maar met die van ons worden vermedigvuldigd. Als ieder van ons eigen - laten we zeggen 1000- bekenden op zijn beurt ook weer duizenfd mensen kent, en als er daarbij geen overlappingen optreden, zijn we al na slechts 1 tussenstap bij duizendmaal duizend- een miljoen bekenden uit de tweede hand uitgekomen!
Ook als sommigen van de duizend bekenden van onze bekenden elkaar overlappen(wat niet anders kan), neemt de kring van bekenden op dit tweede tussenstation enorm toe.
De kans is heel groot dat iedere Nederlander binnen twee of drie stappen een lid van het Nederlands parlement of koningshuis kent en zo binnen vijf stappen ook Barack Obama.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Toegevoegd op 22-04-2009 21:51:11
200^6=6,4 miljard dus het klopt precies...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gemiddelde weet ik niet, ik vond wel een artikel waarin wordt beweerd dat tegenwoordig je iedereen al kent in 3 'stappen'. Het artikel geeft helaas geen bron vermelding
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het totale sociale netwerk van volwassen in Nederland is gemiddeld 200 tot 300 personen groot ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoordt is: Dat ligt aan iemand zijn geheugen?
Je kunt een goed of slecht geheugen hebben en daar hangt toch wel het een en ander vanaf!
Maar daarnaast..... En er is een verschil van iemand bij naam kennen of iemand echt kennen zoals hij of zij is!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles draait rond de betekenis van het woord kennen . In het zakenleven kom je zoveel mensen even tegen , een seminarie, een presentatie, een aan-of verkoopsgesprek, een solicitatie. Voor extroverte mensen gaat dit nog verder, de receptionist, de bagagist, de maitre d'hotel, de taxichauffeur en ga maar door : je ontmoet op die manier een slordige 100 mensen per dag maar kennnen : nihil. Dus goede vrienden : op één hand . Kennen in de oppervlakkige betekenis: rond de 10000 in een mensenleven.