kan ik de barcode voor mijn producten zelf maken? hoe moet ik het nummer opstellen?

tijdens mijn stage word er nu gevraagt of ik de producten kan vorzien van een barcode. ik weet alleen niet hoe dit moet en mijn begelijders ook niet. op internet heb je veel plekken waar je barcodes kunt genereren maar je hebt altijd een nummer nodig. hoe kom ik aan dit nummer? en als ik dit zelf moet maken hoe moet ik dat dan doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
3.7K

Antwoorden (1)

Code-39 (=een generieke barcode) kun je op diverse plaatsen gratis als gewoon letterfont downloaden.
Dan kun je je teksten en nummers gewoon typen in dit font.
De meeste scanners kunnen deze code eenvoudig lezen.
Nog even een aanvulling.

De streepjescode op levensmiddelen zijn van het type EAN-code.

Opbouw EAN-cijferreeks:
Nemen we als voorbeeld een streepjescode met het nummer 87 10400 31114 0

87 betekent dat GS1 Nederland (voorheen EAN Nederland) dit nummer heeft uitgegeven (de 'systeemcode'). EAN-organisaties in andere landen hebben een ander tweecijferig getal (België heeft nummer 54). Startgetal 87 zegt overigens niet dat dit artikel in Nederland is gemaakt.
Het vervolg van het nummer, 10400, is het nummer dat de aanvrager krijgt (het 'aansluitnummer'). De systeemcode en het aansluitnummer samen worden het 'bedrijfsnummer' genoemd. In dit geval verwijst bedrijfsnummer 87 10400 naar Albert Heijn. Een bedrijf kan meerdere aansluitnummers krijgen.
Daarna is 31114 de code voor een bepaald artikel; codes die veel op elkaar lijken kunnen toch heel verschillende producten aanduiden.
Het laatste, hier het cijfer 0, is het controlegetal; dat kan ook een ander getal zijn. Het dient als hulpcijfer voor de kassa in geval een van de streepjes is beschadigd.

Zelf een EAN-code maken (in VBA) zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_artikelnummering#VBA