Ik ben per 1 jan.overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Hoe kan het dat mijn apotheek dit weet?

Ik ben het vergeten te vragen toen ik de apotheek aan de lijn had maar ik vroeg me af hoe dat dan werkt. Mijn nieuwe zorgverzekeraar weet immers niet welke apotheek mijn apotheek is. Gaat dat via het burgerservicenummer? Ik ben gewoon nieuwsgierig.

4 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Antwoorden (1)

De organisatie die voor de gegevens uitwisseling zorgt, heet VECOZO.

"VECOZO is uitgegroeid tot hét landelijke knooppunt voor veilige digitale communicatie in de zorg. Sterker nog: wij zijn van en voor de zorg. Wij regelen het administratieve berichtenverkeer tussen alle zorgverzekeraars, zorgkantoren, gemeenten en meer dan 44.000 zorgaanbieders. Van de tandarts om de hoek tot een specialistisch ziekenhuis. Voor zorgaanbieders is onze dienstverlening kosteloos."

Daarom hoef je aan een apotheker niet door te geven dat je van zorgverzekeraar bent veranderd. Of aan de zorgverzekeraar dat je van apotheker bent veranderd.
.

Een van de diensten die VECOZO biedt is COV. Ik citeer:

De dienst COV staat voor Controle op Verzekeringsgegevens. Met deze dienst kunt u bij de start van de behandelrelatie en bij het aanmaken van een declaratie controleren of en hoe iemand verzekerd is bij een (of meerdere) zorgverzekeraars. De dienst COV is niet bedoeld om te controleren of een BSN-nummer of adresgegevens kloppen. COV is bedoeld om te controleren of iemand is verzekerd en waar, zodat de zorgdeclaratie bij de juiste zorgverzekeraar ingediend kan worden.

De gegevens in COV worden aangeleverd door de zorgverzekeraars. Deze gegevens worden dagelijks bijgewerkt.

Om gebruik te kunnen maken van de dienst COV dient de AGB-code van de organisatie aangesloten te zijn bij VECOZO voor de Zvw grondslag. Tevens is een persoonlijk certificaat met de juiste autorisaties nodig om een COV-verzoek via de website in te dienen. Wanneer u een softwareprogramma gebruikt om de COV in te gebruiken, hebt u een systeemcertificaat met autorisaties voor COV nodig of, indien het softwarepakket het certificaat van de leverancier gebruikt, een toestemmingsverklaring aan de leverancier.
Toegevoegd op 06 januari 2020 18:25: tekst
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord!