Is het mogelijk om zonder zelfvertrouwen toch zelfvertrouwen uit te stralen?

En zoja, hoe die je dat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (10)

Rechtop staan
Borst voorruit
Oogcontact maken
Benen lichtjes uit elkaar

Zo kom je al een heel eind.

Aan de buitenkant is dat een zeker persoon en van binnen kan het nog best een verlegen persoon zijn. Maar een beetje zelfvertrouwen faken kan soms erg goed zijn om ook echt zelfvertrouwen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat wilt dan + zeggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@jca: een duimpje omhoog betekend die + Oftewel een punt voor mij :-)
Jazeker. Sterker nog: Juist mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen weten dit in veel gevallen te maskeren door net te doen of ze dat wel hebben.
Bv in de vorm van zichzelf overschreeuwen, op de voorgrond te treden etc.
Je komt pas achter de werkelijke mens achter dat masker als je hem of haar beter leert kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Waarom zou je geen zelfvertrouwen willen hebben?
Het is niet moeilijk hoor. Eerst was ik heel onzeker over mezelf, omdat ik op de basisschool gepest werd, maar je moet gewoon zeker over jezelf zijn. Zelfvertrouwen kun je bijv. maken door naar de kapper te gaan nieuwe kleren aan doen en dan heb je het zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lag het maar zo eenvoudig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is het zo eenvoudig gegaan. Toen ik in de brugklas kwam had ik in een mum van tijd vrienden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je onzeker bent over je karakter ipv je uiterlijk is het vaak moeilijker. Als het enkel om je uiterlijk gaat ben je idd met een metamorfose al klaar;)
Door zelfverzekerd te doen, ook als je jezelf niet zo voelt, ga je je vanzelf zekerder voelen. Dat straal je dan uit en dat merken de mensen om je heen ook.

Dit is ook het principe achter NLP (neuro-linguistisch programmeren): je kunt met je lijf je hoofd prima een beetje voor de gek houden.
Als je bijvoorbeeld gaat lachen terwijl er niks is om over te lachen, zul je je vanzelf blijer gaan voelen. Probeer het maar eens, het werkt echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste : houd jezelf goed voor ogen, dat je altijd íéts goed hebt gedaan, of goed kunt. Of dat nu goed luisteren is, goed organiseren, goed je gedachten onder woorden brengen, of goed je huishouden runnen : ieder mens is uniek, en heeft dingen die hij/zij goed kan - beter dan de meesten.

En dan: zorg, dat je er piekfijn uitziet, in kleren waar je je lekker, maar uiterst verzorgd in uitziet, met gewassen haren, en een decente make-up als je vrouw bent, netjes geschoren als je man bent.
Haal even diep adem, bedenk, dat waar je tegenop ziet over 15 minuten/een uurtje/ een dag voorbij is, zet je beste glimlach op, en weet, dat je moedig bent en je bloedende best zult doen niet tegen te vallen, of onder te gaan in de grijze massa.

Kijk mensen bewust in de ogen, en knik ze in het voorbijgaan even toe. Ga, als je dat kunt kiezen, zó staan of zitten, dat je aan twee kanten muren achter je hebt, zonder jezelf in een hoek te plakken. Het geeft een onbewust gevoel van veiligheid, als je muren achter je weet, en niet als een brandpunt voor alle blikken in het midden van een ruimte staat.

Je mag er zijn. Je hebt al zoveel meegemaakt, en bent er sterker uitgekomen - of dat nu een nare tandartsbehandeling was of je 387e sollicitatiegesprek, of een hele nare ervaring met iemand die niet te vertrouwen bleek. Je bent er, en je laat jezelf niet kleiner maken - door niemand, want niemand heeft het recht daartoe, en je geeft dat recht dus ook aan niemand.

En dan 'doe' je niet of je zelfvertrouwen hebt, dan 'heb' je, terecht, vertrouwen in jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houding is belangrijk, stevig je voeten op de grond, Diepe ademhaling en evt bekken kantelen.
Zorg verder dat je er goed uitziet, en bedenk dat mensen om je heen wellicht met vergelijkbare onzekerheden kampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het spijt mij. Het antwoord is nee. Alle manieren die je jezelf aanleert stralen onechtheid uit. Je bent niet jezelf.
Wees dan maar onzeker, maar wees jezelf. Dan kom je altijd het beste over. Want wie is er niet onzeker? Zeg eens eerlijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga het boek lezen-DENK JE STERK!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is onmogelijk.

Als je het toch probeert, zal je direct door de mand vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen die dat proberen, worden al snel arrogant gevonden. Of het lukt ze gewoon niet en je ziet ze te hard hun best doen.
Het allerbeste is om eerst aandacht aan je eigenwaarde te besteden en je daarná druk te maken over hoe je overkomt op anderen.