Hoe kan je een teek bij een hond verwijderen?

Moet er eerst iets opgedaan worden om de teek te verdoven.
of wat moet ik doen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

Teken verwijderen gaat eigenlijk best makkelijk. de kunst is om de teek bij de kop te pakken en deze er met een draaiende beweging uit te trekken. Er zijn hiervoor diverse tekentangen verkrijgbaar bij uw dierenwinkel.

Een teek die al in de huid vastzit, moet zo snel mogelijk worden verwijderd, maar wel op een goede manier. De reden hiervoor is met name dat teken ziekteverwekkers bij zich kunnen dragen, waaronder de Borrelia-bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt. Er zijn echter veel misverstanden over de manier van verwijderen.

Let op!

Gebruik nooit alcohol of een sigaret om de teek te verdoven/verwijderen. De teek kan in een reactie juist de inhoud van de maag uitspugen en dat maakt de kans op ziektes alleen maar groter! Een verdoofde, of zelfs een dode teek, is niet gemakkelijker te verwijderen dan een levend exemplaar. Gebruik liefst geen pincet hiermee loopt u namenlijk sneller de kans dat de teek niet in het geheel loskomt en bijv. de kop blijft steken en zodoende voor infecties zorgt. De teek zit alleen met zijn kop in de huid, wat u ziet is alleen het lichaam.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je twijfelt of je het wel lukt om de teek te verwijderen, ga dan naar een dierenarts. Deze kan je goed informeren en laten zien hoe het moet, zodat jij het de volgende keer ook kan. Wacht hier niet te lang mee, de teek moet binnen 24 uur nadat hij zich in de huid heeft vastgezet, verwijderd worden. Daarna neemt de kans op ziektes toe.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er goede proffesionale tekenhaak is te koop bij zooplus.nl Deze bevat 2 tangetjes; 1 voor grote, en 1 voor kleine teken. Hij kost maar €4,99! Hij is zo makkelijk, zelfs de allerkleinste teekjes krijg je eruit zonder moeite. Met de "ouderwetse" tekenpen is het soms wat moeilijk om grip te krijgen op de hele kleine teken, maar met deze haak niet,...fluitje van een cent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Koop een tekenpen, daar gaat het prima mee! Kop van de teek pakken met de klauwtjes van de pen, even draaien totdat de teek loslaat en klaar!

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is de pen verkrijgbaar bij dierenartsen en dierenwinkels. De kosten zijn ongeveer 1 euro, de moeite waard dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanbevolen methode om teken te verwijderen
Een teek kan waarschijnlijk het beste worden verwijderd met een pincet met dunne uiteinden, of met een speciale tekenverwijderaar (bijv. tekentang/tekenpincet) van goede kwaliteit. Niet elke tekenverwijderaar werkt even goed, vooral kleine teken en volgezogen teken zijn vaak lastig te verwijderen. In alle gevallen moet de teek zo dicht mogelijk op de huid worden vastgepakt bij de kop van de teek, waarbij er niet in het achterlichaam van de teek mag worden geknepen. Er mag ook niet aan het achterlichaam worden getrokken, want dan kan de teek in tweeën scheuren..

Lees verder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet verdoven, beetpakken en eruit draaien in 1 beweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk maar even op-Teek-teken verwijderen bij hond!

Take-care!