wat voor soort nieuwe woorden hebben de meeste kans om te blijven bestaan en waarom

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Dit zijn de 10 kanshebbers:

balansbandje betekenis

balansbandje:
polsbandje dat door de werking van bepaalde energieën een bijdrage zou leveren aan de balans tussen lichaam en geest, synoniem: energiebandje

bestuursobesitas betekenis

bestuursobesitas:
overdreven neiging om beleid te maken en op de uitvoering hiervan toe te zien, synoniem: bestuurlijke obesitas, bestuurlijke vetzucht

daggeren betekenis

daggeren:
erotisch dansen, waarbij de danspartners dansend ‘de daad’ nabootsen

dreigtweet betekenis

dreigtweet:
twitterbericht waarin iemand wordt bedreigd, m.n. met de dood

gedoogregering betekenis

gedoogregering:
minderheidsregering die voor besluitvorming op bepaalde beleidsterreinen gesteund wordt door een gedoogpartij, d.w.z. een partij die niet tot de regering behoort, maar een gedoogakkoord met de coalitiepartijen heeft gesloten, syn.: gedoogkabinet

knetterrechts betekenis

knetterrechts:
kenmerkend voor of voortkomend uit een zeer rechtse politiek

knoflookcrisis betekenis

knoflookcrisis:
economische crisis die veroorzaakt is door de schuldencrisis in de zogeheten knoflooklanden, d.w.z. de zuidelijke landen in de eurozone

oliewolk betekenis

oliewolk:
oliemassa in het water die zich langzaam verplaatst en steeds wat van vorm verandert, en daarom enigszins lijkt op een wolk in de lucht

schandaaltreffer betekenis

schandaaltreffer:
doelpunt dat wordt toegewezen terwijl het overduidelijk onverdiend is, synoniem: schandaaldoelpunt

talententelevisie betekenis

talententelevisie:
televisiegenre waarin een jury zang- of danstalenten zoekt, meestal volgens een formule waarbij getalenteerde amateurs het in wedstrijdverband opnemen tegen elkaar
..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Woorden voor nieuwe verschijnselen, waar we eerst nog geen equivalent en dus nog geen woord voor hadden. Wordt een dergelijk woord eenmaal geïntroduceerd en veel gebruikt, dan blijft het hangen, en wordt het het juiste nieuwe woord. Denk aan de computer, of, recenter, het mobieltje (dat in zo ongeveer elke taal een eigen nieuw woord heeft, denk aan de Amerikaanse cell phone en de Duitse Handy)

Binnen no time weet iedereen precies wat je daar mee bedoeld, en is het de gangbare term geworden voor dat voorwerp of verschijnsel.

Hetzelfde geld ook voor nieuwe woorden die op teevee plotseling opduiken, veel overgenomen worden en de lading beter dekken dan het bestaande woord of serie woorden ; denk aan Tokkies of Zweefteef. Iedereen weet precies wat je bedoeld, maar twintig jaar geleden had nog niemand er van gehoord, al bestonden beiden toen al wel. Dergelijke woorden blijven beter hangen omdat ze beter bekken en heel duidelijk omschrijven wat je er mee bedoelt, zonder uitvoerige omschrijving. En voor je het weet, staat het in Van Dale.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
werkwoorden.
deze zullen altijd blijven bestaan omdat we ze nodig hebben in de zinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knetter wetter