Mag je een moedervlek verwijderen wegens esthetische redenen onder 18 jaar?

Ik ben 16 jaar oud en heb 2 grote moedervlekken (1,5 bij 1,5 cm) op mijn borst/buik. Het schijnt door mijn lichte shirts heen en ik schaam me ervoor als ik bijvoorbeeld naar het strand ga of me omkleed met gym. De twee moedervlekken zijn tot dus ver gelukkig niet gevaarlijk gebleken. Echter wil ik ze toch liever weglaten laten halen omdat ik mij er dagelijks voor schaam. Maar mag zo’n ingreep ook als je 16 bent ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je 16 jaar of ouder bent, mag je ze laten weghalen zonder toestemming van ouders. Indien je jonger dan 16 jaar bent, moet een ouder toestemming geven. In principe wordt het verwijderen van een moedervlek niet vergoed, indien het puur cosmetisch is. Maar onder de 18 jaar wordt het meestal wel vergoed, ook indien puur cosmetisch. Dus, hak de knoop door en doe waar je je goed bij voelt! Succes. https://gezondr.nl/moedervlekken-weghalen/

Er is geen fundamentele waarom dit niet zou mogen - het is geen esthetische chirurgie zoals lippen opsluiten of borstvergroting. Houd er wel rekening mee dat verwijderen niet gratis is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100