Is het legaal om messen te bestellen op wish?

heyy
Ik heb 2 messen besteld op wish maar ik weet niet of het legaal is ?

De 2 messen :
https://www.wish.com/share/3413bblfwp
https://www.wish.com/share/9365bblfzq

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
6.2K

Antwoorden (2)

Als wish ze mag aanbieden, mag jij ze bestellen.
En je mag messen in huis hebben. Dat heeft iedereen.
Een ander punt is of je ze bij je mag dragen.
Dat zou je aan de politie kunnen vragen.
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
"Als wish ze mag aanbieden, mag jij ze bestellen."
Er wordt nogal wat illegaal spul aangeboden wat je wel mag bestellen maar niet mag invoeren. :/
In sommige gevallen kun je zelfs voor vervolgd worden.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/mag-ik-alles-kopen-bij-buitenlandse-webshop
tinus1969
5 jaar geleden
Min; zie @Turfgraver's reactie over import illegale artikelen.
Inekez1
5 jaar geleden
-
Er wordt online nog wel eens iets aangeboden wat je überhaupt niet mag hebben. Je mag niet alle soorten messen zomaar in huis hebben, daar bestaan regels voor waarin is beschreven welke messen je wel en welke messen je niet mag hebben. Voor het bij je dragen gelden nog weer aanvullende regels.
Het in bezit hebben van deze messen is in Nederland mogelijk niet toegestaan.

Hoewel iedereen op de foto direct kan zien dat het om een zakmesje gaat en niet om een echte sleutel, zou dit kunnen vallen onder de categorie 1 messen "Blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen." (De term blanke wapens wordt gebruikt voor messen en steekwapens).

Afhankelijk van waar en wanneer je het bij je hebt, kan het ook onder categorie 4 vallen: "Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel bestemd zijn dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen - en die niet onder één van de drie andere categorieën vallen. NB: Het is zeer belangrijk dat je een dergelijk wapen altijd goed verpakt vervoert."