Zou het niet beter zijn voor België de gewesten en gemeenschappen terug af te schaffen om tot de vroegere eenheid te komen ?

-Zou het niet beter zijn voor België als men terug ging naar toestanden van voor het federalisme ? Dus zou als men de gewesten, de gemeenschappen als politieke entiteiten zou afschaffen en alles weer één-maken, het niet beter gaan in België ? Dus zowel het leger als alle financiële en fiskale diensten terug een worden ; en men ook voor gans België zou lunnen kiezen en stemmen ? En ook als ons minder druk zouden maken met het populairder worden van een of andere taal in een bepaald gebied ? de sterkste zal het toch halen ....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

Ik denk persoonlijk dat het beter is voor België om op te doeken, de verschillende taaldistricten bij de toepasselijke buurlanden te voegen (Vlaanderen naar Nederland, Wallonië naar Frankrijk, en het Duitssprekende gedeelte naar Duitsland).

Brussel kan dan door de Europese Unie gebruikt worden als een échte - staatsneutrale - federaal hoofdstadsdistrict.

Toegegeven, een totaal andere oplossing. Maar, ik denk dat dit op termijn een betere zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord is hierop is een volmondig ja. Het zou een stap in de goede richting zijn als België zichzelf meer als een land, een eenheid zou zien. Ongeacht welke taal iemand ook spreekt of welke achtergrond hebben alle Belgen gezamenlijk veel gemeen. Het is jammer dat men de verschillen zo uitvergroot en de overeenkomsten negeert. België heeft zoveel moois te bieden... meer nog dan alleen heerlijk bier, chocolade, friet andalouse, vrouwlijk schoon en zalige streekgerechten.

Iedereen zou erbij zijn gebaat wanneer het land werd geleid door een enkele regering, bestaand uit zowel Franstalige als Nederlandstalige partijen, of, liever nog, partijen met zowel Frans-, Nederlands- en Duitstalige vertegenwoordigers en gecentraliseerde oveheidsdiensten. België is al zo klein... het huidge beleid maakt haar ten hoogste nog kleiner.