Is dit goed Nederlands: " Niemand doet dat zo open maken."?

Ik hoor veel mensen zinnen zeggen zoals dit:
' Niemand doet dat zo open maken.'
Ik vraag me af of dit wel goed Nederlands is!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Amadea
5 jaar geleden
Nee, dat is Zuid/Oost-Nederlands dialect
Computoon
5 jaar geleden
Ik woon in het Zuiden maar dialect zou ik die manier van zeggen toch niet willen noemen. Het is meer een vorm van klunzig taalgebruik. "Doe eens luisteren naar mama"...
tinus1969
5 jaar geleden
@Amadea; voor zover ik weet is dit typisch Arnhems/Nijmeegs.
Het is inderdaad dialect/spreektaal.
Amadea
5 jaar geleden
Volgens mij zeggen ze het ook zo in Twente en de Achterhoek. Dus zowel Oost-Nederland als Zuidoost-Nederland bedoelde ik samen te vatten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ken echte Rotterdammers die het zo zeggen: doe jij eens even koffie zetten!

Antwoorden (2)

Nee, dat is geen goed Nederlands. In goed Nederlands zeg je: "Niemand maakt dat zo open".
jc54
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ah! Ik vond het al gek!
Nee, dit is een vorm van slecht Nederlands, dialect of onwetendheid.

"Doet" kan niet, het is openen of open maken.
Wel kan: Niemand doet dat zo, je/men maakt het anders open.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
kierkegaard47
5 jaar geleden
Of subcultuur. Ik zie het nog wel eens op internetfora langskomen, constructies als: 'doet dat es ff heel snel updaten!' Denk dat in de meeste gevallen de schrijver van dergelijke comments in staat is tot het schrijven van prima standaardnederlands, en ook weet dat dit "onjuist" is, maar het gewoon het taalgebruik is van die subcultuur. Dat geeft ook niet: het is één van de mechanismen die bij de natuurlijke verandering van taal hoort, zolang iemand maar wel weet hoe het "officieel" hoort.