Waarom vetroebeld het beeld als het , zoals vandaag warm is?

Vandaag stond ik voor het stoplicht en in de verte leek het asfalt te smelten. Dit fenomeen heb je allleen als het warm is. Wat is het en hoe komt idt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

je ziet de warme lucht opstijgen, dit zie je vooral bij donkere oppervlaktes zoals asfalt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De warme lucht stijgt op, maar doet dat niet overal gelijkmatig, waardoor de lucht lijkt te trillen. Vergelijk het met stoom uit de fluitketel (of de waterkoker).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
warme lucht gaat omhoog en dat zie je trillen in de lucht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Warme lucht stijgt op vanuit het warme asfalt. Omdat warme lucht een andere refractieindex heeft dan koude lucht heeft worden lichstralen er in verbogen. Dus als je in die specifieke richting kijkt worden de stralen verbogen en zie je eigelijk lucht waar je asfalt verwacht. Hierdoor lijkt het vloeibaar/gesmolten asfalt.

Als je ooit in een woestijn bent geweest waar dit voorkomt lijkt het juist alsof je water ziet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het asfalt heeft een donkere kleur en absorbeert meer warmte van de zon. De luchtlaag boven het asfalt wordt hierdoor ook opgewarmd. De lucht zet deze warmteenergie om in beweging van de moleculen waardoor de dichtheid afneemt en daarmee de refractieindex verandert tov de koelere luchtlaag erboven. Het licht breekt door de verschillende lagen op verschillende manieren, dat is wat je ziet.