Kan je tegenwoordig nog zonder netwerksites?

Om me heen merk ik dat netwerksites zoals hyves, facebook en andere communicatiesites zoals msn, twitter als ook de mobiele telefoon steeds belangrijker worden. Moet je mee doen met deze trend om nog mee te kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (9)

Mag je zelf weten, iedereen heeft hierover zijn eigen mening. Maar je bent uiteraard nooit iets verplicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je vergeet GV in het rijtje op te noemen ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welnee. Laat je toch niet gek maken.

Zelf participeer ik mondjesmaat op een aantal van de door jou genoemde sites en nog op een aantal andere ook overigens maar om nou te zeggen dat die vehikels me ooit iets wezenlijks opgeleverd hebben of dat ik iets werkelijks gemist heb door ze tijdelijk niet te gebruiken? Nee.

Tis meer dat ik er soms best schik in heb om via genoemde kanalen te communiceren, "meekomen" kun je mijns inziens prima zonder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat lukt me prima. Mijn netwerk bestaat uit echte mensen, niet uit profieltjes. Overigens hoor ik hetzelfde steeds vaker om me heen van jonge mensen die ook midden in het leven staan en heel goed mee kunnen komen. Veel van de netwerksites zijn surrogaat.

Een mogelijke uitzondering zijn de professionele netwerksites als LinkedIn. Op die sites kun je professionele contacten leggen door te zien wie van jouw contacten je bij iemand kunnen introduceren. Daar zie ik wel de toegevoegde waarde van. Natuurlijk kun je ook je eigen contact bellen en gewoon vragen of hij je bij de ander wilt introduceren, maar je weet niet altijd wie uit je eigen netwerk al contact heeft met iemand bij wie je geïntroduceert wilt worden. Op een site als LinkedIn kun je dat zien in iemands profiel, zodat je erachter kunt komen langs welke route je contact met iemand kunt krijgen.

Maar de 'vriendjes' op sociale netwerksites als hyves en facebook? Als dat echt mijn vrienden zouden zijn, zou ik ze ook gewoon kunnen bellen of mailen in plaats van te 'krabbelen'. Maar daar zit hem dan ook de crux: vaak zijn die 'vriendjes' helemaal geen vrienden, maar random strangers die je hebt toegevoegd omdat het hebben van een hoop van die 'vriendjes' je een hogere status bezorgd bij weer een andere groep random strangers. En de status die ik heb bij random strangers is nou net iets dat me helemaal niets kan schelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
sorry, weer die te dikke vinger op m'n mobiel, ik wilde je een +1 geven, ben het namelijk helemaal met je eens.
niet dat het je veel zal kunnen schelen, maar dat puntje schuif ik je ergens anders nog wel toe (als ik het niet met je eens ben ;-) )
Je netwerkt toch ook op de klassieke manier door mensen te ontmoeten in REAL LIFE. Dus ja het kan zonder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja ik kan zonder, maar ik vind het wel handig.
Bij profielen (hyves e.d.) kan je zelf kiezen of je zo'n triest persoon wordt die iedereen maar toevoegd omdat je vriendjesaantal dan stijgt, of je voegt alleen mensen toe waar je echt waat aan hebt, en die je echt alleen irl kent (buiten 1 of 2 mensen waar je heel erg fan van bent en op die manier wil laten weten).

Met msn kan ik even snel mensen wat vragen, bijvoorbeeld of een medestudent een boek mee neeemt, zodat jij het niet ook hoeft mee te nemen.

Ja, ik kan zonder, maar jammer zou ik het wel vinden. Het onderhouden van contacten is voor mij nu (nu ik ziek thuis zit) makkelijk en gezellig.
Het is niet nodig, maar wel leuk en handig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het klinkt misschien raar, maar nee. Ik denk niet dat ik zonder zou kunnen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tuurlijk kun je zonder. Als je geen internet hebt, kun je er niet bij. En dus kun je zonder. Of je moet echt continue online zijn, maar wie wil dat nou ;-)

Vroeger konden ze het ook, dus waarom nu niet. Wel geldt hier weer: "Je weet pas wat je mist, als je het niet meer hebt". Je raakt tegenwoordig er zo aan gewend dat je altijd internet hebt en met elkaar kunt communiceren, dat je ook verwend raakt. Maar elkaar real life zien, is toch echt veel leuker. Dat ga je past echt missen, als je teveel online bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met het grootste gemak..