Wat is de duiksnelheid van een valk?

Een valk hangt boven een granenveld te bidden. Op een gegeven moment ziet hij een heerlijk muisje. Wat is zijn duiksnelheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Het beste antwoord

De duiksnelheid van een Valk kan oplopen tot meer dan 300 km/h.

Toegevoegd op 06-05-2009 11:05:31
De slechtvalk (Falco peregrinus) behoort tot de grootste valken. Deze roofvogel staat bekend als de snelst duikende vogel ter wereld. Het dier maakt vanaf grote hoogte steile duikvluchten. De snelst opgemeten vlucht bedraagt op dit moment 380 km per uur. De prooi wordt in de vlucht geslagen en is meestal op slag dood. De prooien zijn meestal vogels (duiven, eenden, enz.) die vaak in de vlucht worden geslagen, maar soms ook andere dieren die op de grond worden gegrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan volgens mij per valk verschillen. De slechtvalk is volgens mij de snelste valk.
Hieronder een stukje van de website beleefdelente.nl/slechtvalk. Gevonden onder de achtergrondinformatie:

Razendsnel
De slechtvalk kan enorme snelheden bereiken bij het vangen van zijn prooi. Het is een spectaculair gezicht om de slechtvalk als een bom naar beneden te zien vallen bij zijn unieke jachttechniek, Van grote hoogte, soms wel meer dan 3 km laat hij zich voorover vallen als hij prooi heeft gezien ver beneden hem. Hij pompt zijn vleugels op voor de versnelling, vouwt die strak langs zijn lichaam en laat de zwaartekracht haar werk doen. Er zijn wel snelheden gemeten van 350 km/u die hij binnen een paar seconden bereikt! Vlak voor de prooi trekt hij op als een F16 en slaat zijn prooi dood en grijpt die in dezelfde beweging.