Waarom mag Israel meedoen aan Europese evenementen en tornooien zoals EUROvision festival en het EK??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6.3K

Het beste antwoord

Eurovisie songfestival:
Omdat ze weliswaar niet in Europa liggen, maar wel aangesloten zijn bij de Eurovisie:

"De Europese Radio-unie (ERU), tegenwoordig ook aangeduid met zijn Engelse benaming European Broadcasting Union (EBU), is een samenwerkingsverband van de publieke omroepen van voornamelijk alle Europese staten en enkele in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. De officiële afkorting is EBU-UER — UER is Frans voor Union européenne de radio-télévision)"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eurovisie

Wat betreft de deelname van Israel aan Europese Kampioenschappen ipv Aziatische, wat op basis van hun geografische ligging logischer is, is dat de sporters in grote delen van Azie (voornamelijk het Midden-Oosten) hun leven niet zeker zouden zijn, hun veiligheid kan niet gegarandeerd worden. Daarnaast is er in Azie een aantal landen (lees wederom het midden-oosten) dat Israel niet erkend als staat en dan ga je dus weer problemen krijgen dat de politiek zich bemoeid met de sport, wat dan weer moet leiden tot sancties vanuit de Fifa tegen de betreffende landen.
Kortom: Het is voor iedereen makkelijker en veiliger Israel gewoon mee te laten doen met de Europese kwalificaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

http://www.goeievraag.nl/vraag/mocht-israel-meedoen-eurovisie-songfestival.9553