Waarom bestaan zebra's?

ze zijn geëvalueert uit het paard, maar die strepen hebben toch veel minder voordeel dan als ze gewoon bruin ofzo zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (6)

Er is inderdaad een goede reden waarom zebra's wit-zwarte strepen hebben. De strepen hebben zelfs twee redenen. Als eerste beschermt het de zebra tegen leeuwen. Leeuwen zien alles in zwart wit. Door de strepen kunnen ze alles moeilijk onderscheiden indien ze rennen in een groep.

Daarnaast zorgt het tevens voor verkoeling. Doordat zwarte strepen het zonlicht absorberen en de witte strepen het licht weerkaatsen kan er een temperatuurverschil optreden van wel 10 graden per streep. Door deze verschillen ontstaat er een soort 'wind' om de zebra heen welke de zebra afkoelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wanneer het heel heet is, zie je de hete lucht opsteigen. in nederland zie je dat bijvoorbeeld boven het asfalt. dit veroorzaakt verticale lijnen van lucht in de lucht. zoals je wellicht weet leven zebra's in afrika waar het op de steppe erg heet kan zijn. doordat zebra's op dezelfde manier gestreept zijn als dat de lucht opsteigt, vallen ze veel minder op. het is dus wel degelijk een schutkleur(patroon)!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan kan je veilger oversteken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De strepen waarschijnlijk om alle zebra's van een kudde te laten samensmelten tot een grote warreling van strepen. Dit brengt leeuwen in verwarring. De strepen hebben een patroon dat in de evolutie het meest effectief tegen roofdieren is gebleken.

"dDe strepen dienen waarschijnlijk..."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zebras stichten verwarring door op een kudde strepen te lijken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeebra's leven in kuddes. Als er gevaar van een roofdier dreigt gaan al de zeebra's door elkaar lopen. Het gevolg is dat het roofdier tipsy (verward) word en een ander prooidier uit zoekt.