JA. Het stervensproces van een ster is over het algemeen rampzalig voor de planeten er omheen. Het hangt een beetje af van de grootte. Onze zon is een gemiddelde ster en als de zon sterft dan blaast hij zich zelf langzaam op. Hij wordt waarschijnlijk zo groot dat de aarde wordt opgeslokt en wordt vernietigd. Grotere zonnen (meer dan driemaal zo groot als de onze) sterven via een supernova. Een supernova is voor elke planeet in de baan van zo'n ster desastreus. Zelfs planeten in de buurt (minder dan 100 lichtjaar) van de supernova die om een andere ster draaien worden volkomen gesteriliseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. Want het leven van mensen en het leven van sterren spelen zich in een heel ander dimensie af. Sterren leven en sterven in miljarden jaren en mensen doen dat in jaren. een FACTOR (verschil) van een miljard. Dus het is niet te vergelijken met elkaar.

En zolang de planeten kunnen blijven bewegen rondom die stervende ster, zullen ze dat doen. Dus die trekken zich er niets van aan, zolang ze niet belemmerd worden in hun baan. Wordt de rode gigant zo groot dat hij de planeten opslokt is het einde verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker de planeten die 'in de buurt' van de ster staan.

- Planeten liggen vaak in een baan om de ster door de zwaartekracht van de ster.

- Sterren zorgen voor zonne-energie.

Deze twee dingen zullen dus al zeker veranderen op de planeten om de ster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja; planeten gaan om een ster in banen. Als die ster 'sterft' veranderen de zwaartekracht invloed en energie toevoer op de planeten. Afhankelijk van wat er gebeurd met de ster worden de planeten de ster in getrokken, danwel verlaten ze de baan