Ja hoor.
Iedereen in Nederland mag zich, ook zonder studie psychologie, een psycholoog noemen.
De titel psycholoog was tot 1993 in Nederland beschermd, maar nu niet meer.

Om toch onderscheid te maken tussen mensen die zich eenvoudigweg "psycholoog" noemen en mensen die een universitaire studie afgerond hebben, heeft het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) de classificatie "Psycholoog NIP" ingesteld.
Dit houdt in dat enkel psychologen met een afgeronde universitaire studie, aangevuld met specialisatie zich "Psycholoog NIP" mogen noemen.

In België is de titel psycholoog juist wel beschermd sedert een wet van 1993; alleen wie een universitaire opleiding in de psychologie heeft voltooid mag zich psycholoog noemen. Het heeft vele jaren lobbywerk gekost om de erkenning te verkrijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In Nederland moet je dus altijd vragen naar opleiding, aansluiting bij beroepsvereniging, erkenning door gezondheidsdiensten etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als je een universitaire opleiding Psychologie gevolgd hebt en bent geslaagd kun je je vestigen als psycholoog.
Met dien verstande in de richting waarin je je gespecialiseerd hebt

Toegevoegd na 1 minuut:
met als aanvulling
Niet iedere psycholoog kan zich zomaar als eerstelijns psycholoog vestigen. Om eerstelijns psycholoog te worden is een specifieke combinatie van opleiding, werkervaring en methode van werken een vereiste. De psycholoog die aan die eisen voldoet, kan zich laten inschrijven in het register van de eerstelijns psychologen. Dit register wordt bijgehouden door de

Landelijke Vereniging voor Eerstelijns Psychologen (LVE) in samenhang met het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP).