Thüringen was in het verleden de bakermat van de Duitse cultuur. Grote namen sieren de geschiedenis van Thüringen.
• Maarten Luther die in de Wartburg bij Eisenach het nieuwe testament van de bijbel in het Duits vertaalde.
• Wolfgang von Goethe, de grote staatsman te Weimar en Illmenau, dichter en auteur van grote werken van de Duitse romantiek.
• De componist Johann Sebastian Bach geboren te Eisenach, kantor in Arnstad, Weimar en Leipzig, schepper van meesterwerken als bijvoorbeeld de Mattheus Passion...