Waarom zijn er zoveel vliegtuigongelukken de laatste tijd? (afgelopen 2 jaar)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met kansen en kans berekening. Stel de kans op een vliegtuigongeluk is 1 op 100.000 , en er zijn per dag 1000 vluchten...

De kans per dag is ongeveer1/100 ( 0,01 ) op een ongeluk. Echter de kansberekening "wacht "niet totdat er ongeveer 99 vliegtuigen hebben gevlogen totdat er één neerstort.

Bij een kans van 1/100 is er ongeveer een kans van 50% dat er één vliegtuig per 66 dagen neerstort. Meestal gaat het dan zo : een hele tijd , véél langer dan 66 dagen stort er helemaal géén vliegtuig neer. En dan plots storten er 5 neer binnen een paar maanden.

Het is het patroon van verschillende ongelukken in korte tijd dat opvalt, maar er is niets vreemds aan de hand. Er is een goede kans dat er nu een hele tijd géén vliegtuig meer neerstort. Of de serie ongelukken gaat nog even door de komende maanden ? Wie zal het zeggen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Natuurlijk is er helemaal geen "patroon" in het aantal vliegtuigen dat neerstort te bekennen. Maar het is dat het zo enorm groot nieuws is , met zulke desastreuse gevolgen . Dat maakt dat het zo opvalt als er een aantal vliegrampen achter elkaar gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1 voor dit extreem goede antwoord

Andere antwoorden (7)

Misschien heel simpele reden: Er zijn meer vliegtuigen in de lucht.
anneliez
13 jaar geleden
Vliegen wordt steeds veiliger juist! Er gebeuren steeds minder ongelukken dan vroeger, maar waarschijnlijk is het je de laatste twee jaar wat meer opgevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het word drukker in de lucht,
meer toestellen dan bv 15 jaar geleden
dan kan het wel eens gebeuren dat er een neer valt
het gaat vaak om technische fouten
er gebeuren ook meer auto ongelukken tegewoordig dan 15 jaar geleden omdat ook het op de weg steeds drukker word
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je kunt zien, is er geen peil op te trekken:
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Vliegen is juist een van de meest veilige manieren van transportatie. Het enige wat veiliger is, is de lift. Waarom wij denken dat het gevaarlijk is, is omdat als het misgaat het over het algemeen goed misgaat en een enorme tragedie is. Je hoort vrijwel nooit in het nieuws hoeveel ongelukken er dagelijks met auto's gebeuren wereldwijd. Dit terwijl het gevaar daar toch substantieel groter is. Als er een vliegramp is, is dit wereldnieuws. We hebben dit jaar 2 vliegrampen in korte periode gehad. Hierdoor lijkt het of het dit jaar extreem veel is. Dat is niet zo. Vliegen wordt steeds veiliger. Het feit dat er 2 vliegrampen zo kort na elkaar zijn is puur toeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toeval? of is er gewoon niets ernstigers aan de hand dan voorheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vliegtuigen worden steeds moderner : en in de tijd van bezuinigen de laatste jaren .
Worden de piloten te weinig bijgeschoold.
De meeste vliegtuigongelukken hadden voorkomen kunnen worden als de piloten goedwaren bij geschoold .