Komt het verleden steeds terug of is dit maar schijn?

Men zegt wel eens dat het verleden vaak terug komt en sommige dingen zich blijven herhalen. Bijvoorbeeld in de geschiedenis maar ook gewoon in het dagelijks leven. Is dat schijn of klopt het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (7)

Ik denk dat dit schijn is...

Hoewel bedrijven op basis van cijfers uit de voorgaande jaren relatief goed kunnen zijn wat goede dagen/weken/maanden zijn voor de nabije toekomst. Dus in zoverre is er sprake van herhaling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verleden is nog nooit teruggekomen in het verleden en zal dat ook NOOIT doen in de toekomst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het verleden is voorbij en bestaat derhalve alleen nog maar in de herinnering...
het verleden of de geschiedenis schijnt zich te herhalen... ja... er zijn wel gebeurtenissen die lijken lijken te herhalen, maar dat is alleen omdat ze in onze ogen lijken op een voorgaande gebeurtenis...
de ene ademhaling lijkt op de anderen, maar het is niet het zelfde...
iets gebeurt enkel en alleen op dít moment... het is geen herhaling van iets voorgaands en ook niet iets wat in de toekomst weer zal gebeuren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geschiedenis herhaalt zichzelf maar dan in hoofdgebeurtenissen en niet in detail.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deja vu...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verleden komt nooit terug want dat zou je de leukste momenten kunnen proberen terug te laten herhalen. In puur filosofische zin heeft Kierkegaard hier een essay aan gewijd door een reis naar Berlijn een tweede maal te ondernemen. In historische zin zijn sommige gebeurtenissen schijnbaar identiek. (crisis 1929 en nu ) (Irak golf oorlog 1 & 2) het is omdat we geen andere referentiepunten hebben dat we teruggrijpen naar een stukje geschiedenis. (Napoleon veroveringstochten en die van Alexander de Grote) Elke dag is een nieuwe dag in de geschiedenis, zelfs in gv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het verleden komt nooit terug omdat meteen na ons de langoliers komen !

(stephen king )