Hoe komt het dat sommige journalisten de feiten niet natrekken?

Dit omdat ik een persbericht verstuurd had en stond ineens dat ik voetballer ben.. Maar zal nog geen doelpunt kunnen maken omdat ik het simpelweg niet kan.. Dus is dan wat raar; is dit omdat de journalist dan de feiten niet natrekt lijkt me?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Er zijn veel journalisten, die snel klaar willen zijn met hun werk. Zie je meestal terug in de kwaliteit van het stukje.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien omdat veel stukjes 'de moeite van het typen niet waard zijn' voor de journalist. Dit laten ze dan misschien aan stagiaires op de redactie over, terwijl men zelf op zoek is naar 'het grote nieuws.' Omdat de informatie dan over verschillende schijven loopt voordat het wordt uitgewerkt en in de krant verschijnt, zou het kunnen zijn dat er de zogenaamde ruis op de lijn optreedt waardoor er onwaarheden in het stukje komen.

Vergelijk het met het kinderspelletje 'ik ga op reis en ik neem mee'. Een ieder die aan de beurt is voegt iets aan het verhaal toe en verdraait de boel een klein beetje. Aan het eind als het verhaal aan de oorspronkelijke verteller weer wordt doorgegeven herkent men zijn eigen verhaal vaak niet eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heeft men je domweg verward met iemand anders?
Omdat journalisten mensen zijn... en mensen maken fouten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De krant brengt leugens in het land".
Dat is al een heel oude gezegde.

Ik heb ook eens zoiets meegemaakt.
Blijf het raar vinden.
Ik neem toch aan dat jouw persbericht ging over je werk en dat het duidelijk is dat het niks met voetbal te maken heeft.
Journalisten trekken vaak de feiten niet na, dat is niet eens het ergste. Dat ze er iets bij verzinnen wat nergens op slaat, dat is wel erg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bij een toneelvereniging. Wanneer we gespeeld hebben staat er met grote letters in de krant: Toneelvereniging ..... had weer volle bak, terwijl de zaal maar voor 1/4 bezet was, verder moesten wij de tekst zelf schrijven en deze werd dan geplaatst, anders stond er wat in wat heel ergens anders op sloeg. Dat zijn verslaggevers, te lui om moe te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij kijken vaak niet verder dan hun neus lang is,bovendien schrijven ze vaak op wat ze graag willen horen en schrijven zonder het na te kijken of de feiten wel kloppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat natrekken van berichten heel veel tijd kost en zelden leidt tot meer begrip. Zo is het in het nieuws geweest gisteren, dat een man gezegd heeft dat hij namens Al Qaida een aanslag wil plegen op de voetballers in Zuid-Afrika. Als iets stom is om te doen is dat een vooraankondiging dat je dat gaat doen, Hoe stom moet je dan zijn, maar het is headline nieuws en niemand trekt het na. Zelfs een enkele journalist niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het komt helaas vaak voor, journalisten die er de kantjes af lopen. net als in alle andere beroepsgroepen.
hij die zonder zonden is, werpe de eerste steen.
dit wil overigens niet zeggen, dat ik het niet een slechte zaak vind.