Wat moet je doen als je buren een wespennest hebben?

Ik zat gewoon lekker in huis en toen ik eventjes naar buiten keek zag ik een wolk van gelige dingetjes zweven/vliegen. Ik dacht dat het blaadjes of zaadjes waren die van de boom kwamen. Maar dan moest er wel erg veel wind zijn!! Dus ik ging voor het raam staan en zag toen een wesp op de ruit gaan zitten. Ik had een van de ramen voor een deel open dus deed die zo snel mogelijk dicht!! Het waren letterlijk wel duizenden wespen in paniek.

Nu vroeg ik mij af, moet ik de gemeente bellen of iets anders?? want het is niet in ons huis maar een nest onder een dak zo'n 2 huizen verder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
9.9K

Het beste antwoord

Er zijn geen speciale regels voor wespen zoals die voor ratten gelden. Je buren zijn niet verplicht om het nest weg te laten halen.
Echter als je er last van hebt hebben je buren wel een plicht om mee te werken aan bestrijding op jouw kosten onder het kopje van rustig woongenot. Je zal dan wel een nest locatie moeten weten om ze te kunnen bestrijden en uit wat je beschrijft is die er op dit moment nog niet of niet meer.

Overleg gewoon even met je buren. Je zal hele rare buren moeten hebben wil je niet tot een oplossing moeten kunnen komen. Je buren hebben er nu misschien nog geen last van maar reken er op dat dit in augustus/september veranderd en het is niet ongewoon dat bestrijdingsdiensten in die periode een wachttijd hebben wegens de drukte.

Overigens is wat je beschrijft geen typerend wespen gedrag. Wespen verlaten hun nest niet vlug ook als dit zwaar beschadigd is. Het kan zijn dat iemand in de buurt een nest kapot heeft gemaakt en het volk nu naarstig een nieuw onderkomen aan het bouwen is. Dit kan in de buurt zijn maar hoeft niet. Tot die tijd zullen ze buitengewoon agressief zijn dus blijf uit de buurt van de wolk. Als je een nest locatie hebt gevonden kan je ze bestrijden maar het kan idd zijn dat ze besluiten om nog verder te vliegen. Wel zie je bij de ingang van een nest limonade wespen vaak dat het erg druk is maar meer dan enkele tientallen is zeldzaam zelf in september.
En zoals eerder aangegeven in andere antwoorden: zorg dat je geen bijen of hommels gaat bestrijden. Die zijn nl beschermd en er is ook geen enkele noodzaak ze te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Met de buren gaan praten en hun vragen wat ze er aan gaan doen.

Toegevoegd na 36 seconden:
Misschien weten ze het zelf nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou naar die buren toe gaan en vertellen wat je gezien hebt.
Ik denk dat je buren de wespen ook liever zien gaan dan komen,en zelf ook direct wel actie gaan ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via de gemeente kan de ongediertebestrijding ingeschakeld worden. Kost niet veel en voorkomt een boel narigheid. Naast dat wespen gevaarlijk kunnen zijn, kunnen ze ook flinke schade aan het huis aanrichten. Voor het maken van hun nest gebruiken ze vaak isolatie uit de spouwmuur bijv. wordt gewoon weggevreten.

Overleg met uw buren. Desnoods speelt u het via de evt verhuurder. er moet in elk geval wel wat aangedaan worden, want niet alleen de buurman heeft er last van, maar de omgeving ook.
13 jaar geleden
je kan ook op marktplaats zoeken als je een koop woning hebt zijn er mensen die komen voor 25 euro langs en sproeien even wat spul erin en het is klaar en anders via de gemeente aanmelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat het wespen waren en geen bijen?
Bijen zijn beschermd namelijk.
Als een bijenvolk te groot wordt dan vliegen ze uit samen met de koningin op zoek naar een nieuwe plaats.
Zo'n zwerm zijn letterlijk een bij of 500 a 1000.

je zegt dat ze gelig zijn, maar weet je het zeker?
wespen vertonen niet dit gedrag of ze moeten juist ergens zijn weggejaagd ( of weggespoten).
Kan je het nest zien zitten?

Het is namelijk nog helemaal geen wespentijd, deze begint pas in september. Wespen gedragen zich in deze tijd net als bijen en gaan alleen opzoek naar bloemen voor nectar om hun jongen te voeden. Ze zijn juist pas in augustus ongeveer agressief omdat ze dan niet meer voor hun jongen hoeven zorgen maar een winter voorraad moeten aanleggen.

Als het echt wespen zijn dan zou ik de gemeente bellen en die helpen je verder.
Zijn het bijen dan kan je kijken of er een imker in je buurt zit en die zijn er ook heel blij mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wespen zijn roofdieren ook in deze tijd zitten ze achter insecten aan (ze lusten zoetigheid overigens welzeker maar gaan niet op bloemen zitten en verzamelen geen nectar). Vooral de kleinere limonade wespen zijn bijzonder agressief (duitse wespen zijn vrij sloom en vertonen idd niet het omschreven gedrag) en zeker wanneer je in de aanvliegroute zit loop je een heel gerede kans gestoken te worden. Wespen leggen ook geen wintervoorraad aan. Bijen doen dat wel. In september vliegen bij wespen de koninginnen en de darren uit en de rest van het volk sterf af. De koningin zoekt dan een plaats om te overwinteren en waar ze de volgende lente zal beginnen een nieuw nest te bouwen.
Overigens bevatten wespen nesten in deze tijd van het jaar hooguit een paar honderd wespen. Half september zitten volken rond de 5000 wespen maar veel groter dan dat is ook gevonden. De grootste wespen nesten kunnen het formaat van een CV ketel bereiken.
Niemand zit te wachten op een wespennest. Dat is namelijk ook nog eens heel gevaarlijk.

Dus ga naar je buren toe en zeg: wisten jullie dat jullie een wespennest hebben. En ga naar die plek toe.

Daar moet je het dan bij laten, want je buren hebben toch tijd nodig om dit allemaal te verwerken. Het is niet niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hadden mijn buren vorige zomer ook, we hebben zo'n mannetje laten komen, via de gemeente, kostte 60euro, we hebben het samen betaald omdat we er anders allemaal last van zouden hebben gehad.
Gemeente bellen kan sowieso, maar die komt niet veel verder dan het doorgeven van de naam van zo'n ongediertebestrijder en het maken van de afspraak. En die moet gemaakt worden met degenen waar het nest zit, die buren dus. Ik zou even bij ze aanbellen! Misschien weten ze het niet eens. Je kunt misschien nog beter ook bij meerdere buren aanbellen, alsof je niet weet waar het nest zit, en dan gelijk even peilen of ze allemaal mee willen betalen