Een clusterbom is een door een vliegtuig afgeworpen bom, een granaat of een raket die tot ongeveer 200 kleine bommetjes uitstrooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een "zak" met allemaal kleine bommetjes erin. Als je die vlak boven de grond laat ontploffen vliegen de bommetjes alle kanten op en bestrijk je zodoende een veel groter gebied dan met 1 zware bom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een tweetrapsbom... Die explodeert in kleine bommen, die daarna allemaal weer eens exploderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een clusterbom is een bom die een tapijt van heel veel kleine (>200) bommetjes uitstrooit. Hierdoor is het aantal slachtoffers onder de burgerbevloking heel groot.

Toegevoegd na 26 seconden:
bevolking uiteraard
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een clusterbom is voor degenen diue er doorgetroffen worden verschrikkelijk! Verder kan ik het alleen maar eens zijn met de andere antwoorden. Ik hoop,dat we er nooit mee te maken krijgen! Heb in de oorlog 2x een bombardement meegemaakt,in een woord afschuwelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Mooi antwoord Peter...Hoe is het met je dame?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je,dat gaat elke dag beter! Ze gebruikt nu al weer minder damesachtige uitdrukkingen en dat zegt genoeg!
Het principe is simpel: een container die boven een doel wordt afgeworpen, valt uiteen in een serie kleinere bommen of explosieven, die verspreid worden over een gebied ter grootte van grofweg een voetbalveld. Vrijwel alle 'zachte' doelen die zich in het gebied bevinden - tanks, vliegtuigen, infanterie - wordt door de 'submunitie' vernietigd, of, zoals militairen liever zeggen, 'uitgeschakeld'. Tegen bunkers is het wapen niet effectief, tegen niet-versterkte infrastructuur, zoals bijvoorbeeld vliegvelden of trainingskampen voor terroristen, des te meer. Als de clusterbom behalve met explosieven ook nog eens gevuld is geweest met mijnen, zal de vijand zich wel twee keer bedenken voordat hij de aangerichte schade gaat herstellen.

Maar clusterwapens hebben ook nadelen. Omdat de submunitie over een groot oppervlak wordt verspreid, is de kans op onbedoelde slachtoffers en schade groot. Tijdens een aanval op het vliegveld van Nis in Servië in mei 1999 kwam op een clusterbom terecht op een woonwijk en doodde 18 burgers, waarna de Amerikanen besloten voorlopig geen clusterwapens meer in te zetten. Vrijwel elke clusterbom bevat een aantal 'blindgangers', munitie die niet ontploft. Deze zogenaamde uxo's (van unexploded ordonance), leveren nog lang na het beëindigen van een conflict een gevaar op voor de burgerbevolking.

Clustermunitie is dus nog gevaarlijker dan landmijnen. Ze wordt gebruikt wanneer men het doelwit niet precies kan of wil lokaliseren en vormen een bommentapijt dat al te dikwijls veel onschuldige slachtoffers maakt. De slachtoffers van submunitie zijn voor 90% burgers, voor 25% kinderen. Submunitie ontploft in vele gevallen niet bij het neerkomen, maar blijft liggen zonder te ontploffen. De kokers met hun felle kleuren trekken vele jaren na een oorlog de aandacht van nietsvermoedende vrouwen en mannen aan het werk en spelende kinderen. Zij rapen ze op en bekopen het in de helft van de gevallen met hun leven.