Moet je de opdracht samenvatten op het vwo eindexamen Nederlands schrijven in je eigen woorden?

Of mag je gewoon letterlijk zinnen kopieren uit de tekst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Natuurlijk mag je woorden uit de tekst gebruiken, maar het verdient aanbeveling om de zinnen zelf te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je eigen woorden. Als er een enkel klein, overduidelijk zinnetje uit de oorspronkelijk tekst tussenstaat, zal dat illustratief en/of onmisbaar moeten zijn om het verband in het grote geheel te zien.
Niet bang zijn, gewoon opschrijven zoals jij het verhaal hebt begrepen. Je zit op het VWO dus dat moet lukken!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het gemakkelijk vindt zou ik letterlijk de zinnen kopieren voor je samenvatting en daarna dit in je eigen woorden vertalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag niet alles letterlijk kopiëren maar je mag wel deels kopiëren. Er staat namelijk nergens dat het in je eigen woorden moet. Succes (17 mei toch? ) met je examen!