Wat is catheterisatie voor je hart?

Met een slangetje in je lies

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Antwoorden (3)

Hartcatheterisatie is een onderzoeksmethode waarmee gedetailleerde informatie over de kransslagaderen rond het hart, de pompfunctie van het hart en de functie van de diverse kleppen kan worden verkregen.

Als u problemen heeft met uw hart kan de cardioloog besluiten tot een hartcatheterisatie om tot een goede diagnose te komen.
Ter voorkoming van misverstanden; als de cardioloog voorstelt een catheterisatie-onderzoek te willen doen, betekent dat niet dat het hart sterk afwijkend is of dat er iets heel ernstigs aan de hand is. Het betekent ook niet dat er een hartoperatie op zal volgen. Slechts in een minderheid van de gevallen wordt een hartoperatie noodzakelijk geacht.

Voor een hartcatheterisatie wordt u een dag en een nacht opgenomen in een ziekenhuis. Het onderzoek is in principe pijnloos. Het enige wat u voelt, is een prik in de lies of pols voor plaatselijke verdoving aan het begin van het onderzoek. Het onderzoek wordt door een cardioloog verricht en duurt meestal een tot anderhalf uur.

Tijdens de catheterisatie wordt een dun slangetje (een katheter) door een slagader naar het hart geschoven. Via de katheter kan de druk gemeten worden in de diverse hartholten en door contrastvloeistof door de katheter te spuiten kunnen de kransslagaderen en de hartvaten zichtbaar worden gemaakt. Door middel van dit onderzoek kan de cardioloog meestal exact zien wat er mis is en waar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pijnlijk. Geloof me.... Ik heb een VT ablatie gehad, dmv catheterisatie. Vertel, wat wil je weten? Desnoods PM je me ff :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Catheterisatie is eigenlijk alleen het naar binnen gaan via een bloedvat.

De handelingen die daarna worden uitgevoerd kunnen variëren van alleen observeren tot reparaties.

De duur van de behandeling kan ook enorm varieren.

Voor algemene informatie over een specifieke catheterisatie kan je het beste op de site van de hartstichting kijken. Wil je daarna nog meer info, dan kan je het beste contact opnemen met het ziekenhuis dat de catheterisatie gaat uitvoeren.