Ik denk van wel. Wanneer je gewend bent heel veel regelmaat in je dagritme te hebben, zegt je biologische klok je dat het tijd is om te eten bijv. Als je dagelijks gewend bent om 18 uur te eten, heb je automatisch honger om 18 uur. Zo is het ook met wakker worden, slaap krijgen enz.
Dit weet ik zeker uit eigen ervaring. Ik heb mijn kind vanaf de geboorte structureel met vaste regelmaat opgevoed.
We gingen op vakantie en kwamen na een wandeling in de villa terug. Mijn zoontje van 2½ jaar oud ging ineens aan tafel zitten en zei; " mama, ik wil eten", Het was precies 18 uur. De tijd die hij gewend was. Klokslag 19 uur
onderbrak hij zijn spel en ging voor de tv. zitten, " mama, tik tak", riep hij. Dit was hij zo gewend. Op deze leeftijd kennen ze de klok nog niet, dus een biologische klok, mits er regelmaat is in het leven, werkt echt. Zo krijg ik altijd tegen half 11's morgens ineens trek in koffie en om 12.30 trek in mijn lunch. Wanneer ik zin in thee krijg weet ik dat het 16 uur moet zijn. Mijn vader of man zijn altijd gewend 's morgens om 6 uur op te staan. Ze worden automatisch vlak voor de wekker wakker, ook in de vakantie. Ik kijk zelf zelden op de klok en er zullen er vast meer zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Indien we zouden leven zonder klok, dus managen vanuit gevoel en niet omdat we zoveel moeten maar mogen doen,dan vallen veel activiteiten af. simpelweg omdat we ze niet meer belangrijk vinden. Een beetje plannen blijft,
je wilt toch rekening houden met elkaar,maar de race tegen de klok valt weg en dat leeft een stuk relaxter!
13 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Nee dat gaat niet meer tegenwoordig omdat alles op uur en tijd moet.
Als je zonder klok zou leven zouden er minder files zijn want dan ging een ieder op een ander tijdstip naar het werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe: ja. De tijd (op de manier van de klok) is door mensen verzonnen. Althans, dat is wat ik altijd zeg.

Ik denk zeker dat je zonder klok kan leven. In vakanties bijvoorbeeld let ik nooit op de tijd en dat gaat ook gewoon goed. Tijd is vooral praktisch als je afspraken met anderen wilt maken in mijn visie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
nu kan een afspraak in een wereld zonder klokken ook als "zo in de loop van de ochtend" of "tegen etenstijd" of "tegen de schemering"
Als toch niemand op een klok kijkt....
Probeer het eens uit, haal al je klokken uit je huis voor een week. Maar ja, hoe weet je nu dat er een week voorbij is gegaan zonder klok? Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Je kunt de dagen tellen, na iedere nacht komt een nieuwe dag! Niet zo moeilijk hoor. Na 7 dagen is er een week voorbij. Voila!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan moet je ook televisie, radio's,computers weg doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en de agenda dichtklappen.
Ik wel, ik moet elke dag om 20.00 uur poepen. Dus mijn maag geeft wel aan hoelaat het is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het kan natuurlijk wel, net zoals in de prehistorie, maar dat zou wel erg onhandig zijn, en je kan natuurlijk ook de tijd aan de zon zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee,
als ineens alle klokken zouden verdwijnen zou het niet goed gaan.
iedereen zou te laat op zn werk komen,
er zijn mensen die op een bepaalde tijd hun medicijn moeten.

vroeger in de prehistorie kon het makkelijk omdat ze toen geen verplichtingen hadden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan je te laat komen, als er geen tijd bestaat?
:'D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de tijd bestaat wel maar er zijn geen klokken
itsme
13 jaar geleden
hoe kan iemand te laat op zijn werk komen als er geen klokken zijn? Wat is dan te laat en wat is op tijd?
Men kan makkelijk leven zonder klok, alleen niet in deze maatschappij waar alles prestatiegericht is EN je geen zonderling wil zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ja is wel lastig voor ons in nederland (europa) maar voor mensen die in zoon stam leven die hebben geen klok dus ik denk dat hun naar de zon kijken en daar op leven
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn hele bevolkingsgroepen in Afrika en andere delen van de wereld die nog nooit een klok hebben gezien.Tijd is een vinding van de mens.Dus men kan zonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk zou ik dat graag willen, maar helaas kan dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je deel uitmaakt van de maatschappij, van het echte leven, dan kun je niet zonder klok.

Degenen die het wel kunnen dan zijn verre stammen in het oerwoud of zo. Zonder de vele verplichtingen in het dagelijkse leven, maar alleen bezig met overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit,dat de mensheid nog steeds bestaat geeft al aan,dat dat mogelijk is! Er zijn eeuwen eeuwen geweest,dat men geen idee van tijd had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan.
maar het is heel moeilijk.

Je kan het ook aan de sterren of de zon zien hoelaat het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk. Hoe doen al die inheemse stammen dat anders? Het interesseert die mensen echt niet hoe laat het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja in een primitief levende groep, maar ja dan lezen ze de tijd af aan de stand v/d zon, en dan heb je nog een soort klok..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan heel goed.
tijd is een vinding van de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel, echter in onze westerse maatschappij is dat bijna onmogelijk. Zomers maak ik nog weleens een lange scooter tocht, en zonder klok en dan zegt mijn gevoel of biologische klok ongeveer hoe laat het is, meer dan een kwartier heb ik er nooit naast gezeten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij kunnen niet meer leven zonder een klok. Onze maatschappij is er op ingesteld dat alles op tijd moet.
Een mooi gezegde vanuit Afrika meegenomen is, in Europa heeft men een klok, en wij hebben de tijd.

En zo is het maar net!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dan loopt alles door de war