Iemand (een vrouw) die regeeert in naam van een koning of koningin (vorst) die wegens minderjarigheid zelf niet kan regeren. Zo was Emma regentes voor de toen nog minderarige Wilhelmina.
De mannelijke tegenhanger noemen we regent. Feitelijk betekent het bestuurder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens gebruiken we de term regent ook voor bestuurders die niet zozeer in plaats van een bepaalde vorst regeren, maar uberhaupt in plaats van een koningshuis. Zo werd Nederland in de 17e en 18e eeuw bestuurd door regenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De vrouwelijke variant van een Regent

En een Regent was iemand van adel, net zoals een Hertog of Baron.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens de tegenwoordige begrippen; een vrouwelijke bestuurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet per definitie van ader in elk geval ; het is geen adellijke, erfelijke titel.
Een regent is een bestuurder, die al dan niet namens een andere persoon of personen optreedt. Het meest bekend is de regent die de monarchale waardigheid waarneemt namens een minderjarige vorst of vorstin.

Emma van Waldeck-Pyrmont was regentes tijdens de laatste levensdagen van Willem III en tijdens de minderjarigheid van koningin Wilhelmina. Ook koningin Juliana was tot twee keer toe regentes. Het woord 'regentes' is echter niet langer politiek correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regentes kan betekenen:

de vrouwelijke vorm van Regent (bestuurder)
(in Vlaanderen) de vrouwelijke vorm van Regent (onderwijs)