Waarom is de zwarte doos uit een vliegtuig rood?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom noemen ze de zwarte doos niet 'de rode doos', zou een betere vraag zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je iets aan deze vraag, met bijbehorende antwoorden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/black-box-doos-oranje.26830
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@skusme: Waarom zou je een oranje doos een rode doos noemen?

Antwoorden (11)

Dan is hij gemakkelijker te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha ha ja omdat zwart minder snel te vinden is...

ze noemen hem de zwarte doos omdat ie zwart is van ongeluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodat hulpverleners hem snel kunnen spotten. Rood (En ook fel oranje, watook gebruikt wordt) zijn alarmkleuren en vallend aarom op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht oranje. Maar denkbe heeft het juist. Heb gehoord dat de bedenker Black heette, daarom Black Box.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een black box is een term uit de bedrijfskunde.

Een simpel model.Er gaat wat in(bv een fabriek)en er komt wat uit. Het is een simpel getekent vierkant blokje.

Hier gaat het erom om inzicht te krijgen in wat de mogelijke oorzaak kan zijn van een crash .

De kleur is waarschijnlijk rood omdat deze beter te vinden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zwarte dozen zijn altijd oranje.
Waarom heten ze dan zwarte doos, het is gewoon letterlijk vertaald uit het Engels waar ze black box heten.
Een black box staat voor iets myserieus en geheimzinnig apparaat, waarvan bijna niemand weet hoe hij echt werkt.
De doos is oranje want dan kan je hem makkelijker vinden (na bijvoorbeeld een crash)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over de oorsprong van de naam ‘black box’ circuleren een aantal verhalen. „In de wetenschap gebruikt men deze term ook als pas naderhand bekend wordt wat je met gegevens kan. Het is een verwijzing naar het onbekende”, zegt luchtvaarthistoricus Marc Dierikx van het Instituut voor Nederlandse Geschiedenis. In het artikel van Hammack staat daarentegen dat de Britten op de naam kwamen door het donkere bakeliet, dat de gegevens beschermde in geval van een ongeluk.

De Engelstalige website van Wikipedia meldt dat de term ontstond tijdens een ontmoeting over het ‘Red Egg’ (rood ei). Dit ontwerp werd zo genoemd vanwege de kleur en vorm: het was er op gemaakt om weg te rollen na een crash. „This is a wonderful black box’’, zei een journalist na afloop van de bijeenkomst tegen Warren.

Wat wel vaststaat is dat de black box inderdaad oranje van kleur is, zodat hij na een ongeluk makkelijker terug te vinden is. In ieder vliegtuig zijn twee ‘zwarte’ dozen – allebei rechthoekig van vorm en een halve meter lang – aanwezig: de Cockpit Voice Recorder (alles wat in de cockpit wordt besproken) en de Flight Data Recorder.

Bij de laatste gaat het om talloze technische gegevens zoals de snelheid, hoogte en roeruitslagen. Een aantal centra in de wereld zijn gespecialiseerd in het uitlezen van de zwarte dozen, waaronder die in Parijs, Londen, München en New York.

Beide systemen kunnen een hitte tot duizend graden aan, vertelt Erwin van der Waart, bestuurslid van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers en gezagvoerder op een Boeing 737 (hetzelfde type toestel dat afgelopen woensdag crashte). „Ook kan je ze door middel van een baken terugvinden in de zee of een lastig gebied.’’ De dozen bevinden zich in de staart van het vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat'ie oranje is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat die kleur, Oranjerood, te maken heeft dat de doos ook sneller onder water te vinden is. Ik heb ergens gelezen dat alleen deze kleur op grotere diepten is te te zien.

Een vriendin van mij heeft een enorm grote natuurvijver waar verschillende soorten vissen rondzwemmen o.a. goudvissen. Die oranjerode goudvissen kan je als enigen nog in de diepere gedeelten zien, de andere vissen niet.

Toevallig viel me dit van de week op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het komt omdat hij nooit open wordt gemaakt er komt nooit licht in vandaar zwarte doos / black box

Toegevoegd na 2 minuten:
het is de naam ZWARTE doos ZWARTE staat voor GEHEIM
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de meeste situaties zal die kleur het makkelijkst te vinden zijn (opvallen)in de natuur (waar de meeste kisten crashen, komt de kleur rood niet veel voor tenzij je crashed in een bollenveld vol rode of oranje bloemen.
Die kans is echter gering.