Ook dieren hebben een voorkeur voor het gebruik van de linker- of de rechterpoot.
Bron : www.50plusplein.nl
Een onderzoek waarbij padden een ballonnetje over de kop geschoven kregen, wees uit dat de meesten het ding verwijderden met de rechtervoorpoot. Bij padden zou deze voorkeur nog te maken kunnen hebben met de asymmetrisch gelegen maag.

Padden kunnen hun maag alleen schoonschrapen met hun rechterpoot. Ze maken de maag schoon na het uitspugen van onverteerbare voedselresten Bij de meeste diersoorten is het aantal linkspotigen gelijk aan het aantal rechtspotigen

De mens vormt hier op een uitzondering. Slechts één op de tien is links.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, toevallig wel ik en mijn kat zijn allebei links, en linkshandig, ook wel eens heel onhandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit een recent onderzoek is gebleken dat katten, net als onder andere mensen, chimpansees en paarden, links- of rechtshandig kunnen zijn. Of moet dat links- of rechtspotig zijn? Hoe het ook zij, eveneens net zoals bij mensen zijn het voornamelijk de mannelijke dieren die linkshandig zijn. De testen bestonden onder andere uit het vangen van speeltjes en het vissen van sardientjes uit een blikje. De 21 katers die getest zijn gaven allemaal de voorkeur aan hun linker pootje, terwijl 20 van 21 poezen rechtshandig bleken te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk artikeltje over linkspotige papegaaien.
http://weblogs.nrc.nl/kleine_wetenschap/2009/09/26/linkse-papegaaien-zijn-het-slimst/