Wat is het verschil tussen een grafisch vormgever en een grafisch ontwerper?

Deze twee worden vaak door elkaar gebruikt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
5.4K

Antwoorden (3)

Wellicht dat een ontwerper vanaf niets iets bedenkt en ontwerpt. Bijvoorbeeld: ontwerp een lepel waardoor iemand met parkinson toch zonder morsen soep eten.

Een vormgever kan twee-ledig zijn:
1. Meer 2 D geörienteerd. Dus ontwerpen van een omslag voor drukwerk, of een poster e.d.
2. Een 3D vormgever is iemand die dan ideeën van klanten of groepen mensen uitwerkt en vormgeeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een ontwerper is meer schetsmatig bezig en met ideeen. De vormgever gaat het idee/schets verder bewerken, zodat het technisch in productie kan worden genomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een grafisch ontwerper houdt zich met het gehele proces bezig, niet alleen met de vormgeving van een 'object'. Bij de opleiding van een grafisch ontwerper wordt dus ook de marketing, planning en alle andere onderdelen meegenomen. Grafisch vormgever kan een onderdeel zijn van het werk van een grafisch ontwerper. Echter is het een 'beperktere' taak. Bij het vormgeven, richt je je op het 'product' en zijn uitvoering, dus alle administratie eromheen (planning etc) is daarbij niet van belang.