Zijn kinderen met gescheiden ouders ongelukkiger dan kinderen met ouders die nog wel bij elkaar zijn?

En ik had nog een vraag: Kinderen die gescheiden ouders hebben, krijgen die ook een andere opvoeding dan normaal? Bijvoorbeeld worden die meer zelfstandig etc..

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Mijn ouders zijn gescheiden maar ik ben absoluut ongelukkig hoor. Tuurlijk is het op dat moment een erg nare periode maar dat gaat ook weer over. En ja de opvoeding is deels natuurlijk anders omdat de thuissituatie anders is, hoe dat uitpakt qua zelfstandigheid hangt natuurlijk van de ouders en ook het kind zelf af.

absoluut niet ongelukkig moet het zijn :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Sommigen zullen een trauma overhouden, anderen zullen het verrijkend vinden. Hangt af of het vechtscheiding was of een gemeenschappelijke beslissing.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor kinderen is het het beste als de twee ouders in harmonie bij elkaar blijven. Als dat niet lukt, is het beter om te gaan scheiden, want van twee ruziemakende ouders worden kinderen ook erg ongelukkig.
Probeer de kinderen zoveel mogelijk buiten de problemen te houden, maar maak ze duidelijk dat de schuld niet bij hen ligt. (Kinderen voelen zich namelijk vaak schuldig aan de scheiding van de ouders). Verder moeten de ouders goede afspraken maken over de kinderen en deze goed nakomen. Houd het belang van de kinderen in de gaten.
Hoe het verder met de opvoeding gaat, staat hier weer los van. De kinderen verwerken alles op hun eigen manier. Het ene kind weet de twee werelden waar het nu in gaat verkeren perfect te scheiden en zich daar goed aan aan te passen. Een ander kind wordt juist afhankelijker en schreeuwt om aandacht. Ondanks het feit dat ouders gaan scheiden, zullen zij wat betreft de kinderen op één lijn moeten blijven staan, wil het de kinderen niet schaden. Houd de kinderen goed in de gaten, want kinderen kunnen onverwacht reageren. Met veel geduld, liefde en aandacht moeten de kinderen de tijd krijgen om zich aan te passen aan de nieuwe situatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag wel of niet gescheiden maakt wel veel uit. Maar niet alles. Van echt belang is hoe beide ouders met de kinderen omgaan en met elkaar. Gescheiden of niet.

velen kunnen dat het beste als ze bij elkaar zijn. Anderen lukt het dan juist niet en apart gaat beter. Enkelen kunnen het zelfs beter apert dan met elkaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gelukkig heb ik het nooit meegemaakt, maar ik denk dat ik liever zou hebben dat ze zouden scheiden dan alleen maar bij elkaar blijven voor de kinderen zoals een oude bekende van mij is overkomen, dan voel je je later pas echt bedonderd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn ouders hebben altijd een heel slecht huwelijk gehad en ik had vroeger veel liever gehad dat ze zouden scheiden, ik voelde me toen heel erg ongelukkig. Maar ze zijn altijd bij elkaar gebleven en de laatste jaren gaat het steeds beter... (Ze zijn nu wel al 80 en 74) en eigenlijk ben ik nu wel blij dat ze nog samen zijn.
Zelf ben ik gescheiden toen mijn kinderen nog klein waren, en ik denk dat ze er veel zelfstandiger door werden, gewoon al vanwege het feit dat je geen tijd hebt om alles voor ze te doen omdat je alles alleen moet doen.