werd de 2de wereld oorlog vooraf al aangekondigd?

Of werden de mensen toen die tijd "verrast" nadat de duitsers bommen afvuurde op nederland en hoe is de oorlog precies ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Hitler was een landjespikker.

Hij pikte telkens weer een stuk in, en daarna dacht men in de rest van de wereld lekker makkelijk: nu zal hij dan wel zijn zin hebben. Maar zo ging het telkens verder.

Toen de wereld echt wakker werd, was het probleem al van enorme omvang, en was een snelle oplossing niet meer mogelijk.

Wat Nederland betreft: Hitler gaf opdracht om Rotterdam te bombarderen. En daarna eiste hij overgave, anders zou hij ook andere Nederlandse steden laten bombarderen.
En ja, dat bombardement op Rotterdam was een verrassing. Een onaangename verrassing.

Nederland had onvoldoende middelen, om het tegen Duitsland op te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de polen werden verrast de rest zag een evt. bui hangen. maar oa het heldhaftige nederland hield zich koest in de hoop niet mee te hoeven doen... dan is het altijd toch weer even schrikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De officiële oorlog was al in september 1939 begonnen toen Duitsland Polen binnenviel. Daarvoor had Frankrijk en Engeland garanties afgeven dat ze garant zouden staan voor de veiligheid van Polen. Dit gebeurde na de Vrede van München toen de Geallieerden nog probeerden Duitsland te sussen. Maar ze voelden het al aan hun water.... Ze wisten dat het aan zat te komen maar je wilt het nooit...

Nederland was toendertijd neutraal en hoopte min of meer buiten schot te blijven. Maar Duitsland schond alle internationale recht en normen (nogmaals) op 10 mei 1940 door Nederland binnen te vallen en Rotterdam te bombarderen. Ik denk dat men toendertijd er wel op bedacht was dat het zou kunnen gebeuren. Zie het feit dat de regering kon ontsnappen bijvoorbeeld. Dat kan niet als men niet van tevoren een plan heeft...