Heeft iemand ervaring met liftend rondtrekken door Noorwegen en Zweden?

Ik ben van plan om dit voorjaar in 1,5 week liftend rond te trekken door Noorwegen en Zweden. Beginnend vanuit Hannover --> Oslo --> Bergen --> Trondheim --> Stockholm --> Malmo --> Hannover

Heeft iemand hier ervaring mee en tips? Ik wil met een tentje wild kamperen of in hutten, of hostels. Het zal zo getimed worden dat het weer dit toelaat. Met name tips over de bootovertocht zijn welkom. Is het bijv. mogelijk om met iemand mee te liften in de auto, voor de bootovertocht. En wat zijn de kosten daar dan voor, of mag een autorijder een extra bijrijder meenemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
4.3K

Antwoorden (2)

Interrail gedaan in Noorwegen. Noorwegen is groot en zeer dunbevolkt. Zo kom je op sommige provinciale wegen zelden auto's tegen. Geen idee of men u daar snel meeneemt.
Een plek zoeken om te wild kamperen is lastig, Noorwegen bestaat voornamelijk uit rotsgronden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewoon meeliften in een vrachtwagen en achter in de cabine (ongezien) de pond(en) Puttgarden - Rodby en Dragör - Limhamn nemen. Dan in Zweden naar het Noorden naar Oslo. De Scandi's zijn i.h.a. lifter-vriendelijk en een NLs vlaggetje op je rugzak helpt ook nog wel eens. Als je een lift krijgt gaat dat meestal over grote afstanden. In Scandinavië geldt het "Allemansrett(en)" dus je kunt inderdaad vrij kamperen. Als je op een akker staat wel even de boer informeren anders kan het zijn dat je 's ochtends wakker wordt met een trekker met zeis of maaimachine.

Oja, als een Noor het heeft over 1 mijl, ("det er kort veg, bare en mil") dan heeft hij het over 10 kilometer. Heb ik me eens in vergist met 20 kg op mijn rug en det war ikke so bra!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Werken vrachtwagenchauffeurs daar aan mee?