Hoe vind men 'the turningpoint' van een parabool als de formule ax^2 + bx + c is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.3K
kierkegaard47
8 jaar geleden
Als je met 'the turningpoint' de top of dal van een parabool bedoelt, dan is de formule voor de x-coordinaat er van : x_t= -b /2a. Dit kan je bv. beargumenteren doordat parabolen altijd symmetrisch zijn tov de verticale lijn die door hun top/dal loopt, en dus kan je de x-coordinaat voor de top uitrekenen door het gemiddelde te nemen van de 2 uitkomsten die de abc-formule geeft voor ax^2+bx+c = 0 (de c maakt eigenlijk niet uit hier, dus kan je hem altijd zo kiezen dat er oplossingen zijn) (en daar komt dan dus -b/2a uit). De y die daarbij hoort kan je dan uitrekenen door deze x_t in je 2e graads formule te stoppen. Zie bijvoorbeeld: http://www.dr-aart.nl/Formules-toppen-van-parabolen.html

Antwoorden (1)

Door 2ax + b = 0 uit te rekenen. Hieruit komt dan een uitkomst voor x. Daarna kan je aan de hand van ax² + bx + c de y-waarde van die x uitrekenen.

De "turning point" van de parabool is dan de gevonden x en y, geschreven als (x,y).
Antoni
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, de eerste afgeleide gelijkstellen aan nul. Differentiëren naar "x". Hiermee vind je het minimale of maximum punt.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Natuurlijk klopt dit, het enige "probleem" met deze methode is alleen dat je moet weten wat differentiëren is. Als iemand vraagt naar hoe je de top van een parabool berekent, betwijfel ik dat.-- differentieren wordt doorgaans pas in een later jaar uitgelegd dan dat uitgelegd wordt hoe parabolen in elkaar zitten. Dus dan wordt het blindelings aannemen dat je die top vindt door 2ax+b=0 op te lossen.