Is er een land waar je zonder paspoort naar toe kan?

Of heeft ieder land inmiddels een paspoort? En is dat geen inbreukop je privacy en werkt dat niet discriminatie in de hand?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (9)

Je kan zonder paspoort overal in de EU naartoe. Maar als je het moet tonen en je het niet bij je hebt kan je problemen krijgen.
Dit komt doordat de grenzen open staan, dit is dus alleen als je met de auto gaat en niet met het vliegtuig. De trein weet ik niet...

Ieder land heeft naar mijn weten ook een paspoort, omdat je anders het land niet uit kunt. En verder vind ik, dus mijn mening, dat het geen discriminerend in de hand werkt. Ik zou ook niet weten waarom, de meeste problemen komen door godsdiensten. Als er geen godsdiensten waren hadden mensen weleens waar minder houvast, maar ook een stuk minder oorlogen etc. En dit komt dus niet door het land van herkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die godsdienst-opmerking begrijp ik ook niet. Terzijde: het is 'weliswaar' en niet 'weleens waar'. Men zou erom kunnen lachen, maar ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- 1 vanwege de in mijn ogen niet relevante en mogelijk voor sommigen kwetsende opmerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook -1 van mij.
Officieus kun jij vanuit Nederland gewoon de grens overrijden Duitsland (en Belgie) in, zonder dat er iemand om je paspoort vraagt. Je bent echter wel verplicht een paspoort bij je te dragen als je je in het buitenland bevind.

Ik geloof niet dat er één land ter wereld is dat geen paspoorten heeft voor de inwoners.
Ik begrijp eigenlijk niet wat je bedoeld met inbreuk op privacy?
De enige gegevens die nodig zijn zijn je geboortedatum/plaats, je (volledige) naam en je adres. Ik zie niet in hoe dat discriminatie in de hand werkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag niet alleen officieus, maar officieel binnen de Schengenlanden de grens over zonder je paspoort te laten zien. Dat is onderdeel van het Schengen-verdrag. Ook hoef je voor die landen geen paspoort bij je te hebben, een identiteitsbewijs is voldoende. Maar zelfs dat heb je voor grensoverschrijdingen niet nodig.
Alle "Schengen landen"binnen de EU, incl. vliegvelden in Zwitserland. Uitzonderingen Groot Britannie en Ierland.

Toegevoegd na 28 minuten:
Je ID card heb je natuurlijk wel bij je, want dat ben je zelfs in Nederland verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel moet je je ten alle tijde kunnen identificeren, ook binnen je eigen land. Hiervoor dien je bij wet je identiteitsbewijs of paspoort bij je te hebben (een rijbewijs of andere pas met foto en naam, is niet voldoende).

Je mag als Europees staatsburger overal heen reizen zonder dat je bij de grens wordt gecontroleerd, maar je moet je op iedere plaats nog steeds als individu met nationaliteit kunnen identificeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
'overal heen reizen' binnen de Shengen landen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Sgrijvvaud.

Disneyland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan zonder paspoort naar veel landen binnen de EU en enkele buiten, als je een ID-kaart hebt, op de kaart staat naar welke landen je mag. Daarvoor maakt het niet uit of je vliegt of met bijvoorbeeld de auto gaat.
Ik vind het geen inbreuk op je privacy, want zo kan je er altijd achter komen wie iemand is. In het ergste geval: Je krijgt een verkeersongeluk, en je bent zo gewond dat je gezicht onherkenbaar is. Dan kan aan de hand van je identiteitsbewijs je familie worden gezocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is geen inbreuk op de privacy, het is een beperking van anonimiteit. En dat is iets heel anders. Als je een ander land in wilt, heeft dat land het volste recht te verifiëren wie ze nou eigenlijk binnenlaten.

Je vraag over discriminatie: dat ligt niet aan het paspoort an sich, maar aan de informatie in het paspoort en waar die informatie door autoriteiten voor gebruikt wordt. Stel bijvoorbeeld dat (fictief voorbeeld!) Turkije bij leden van de Koerdische gemeenschap een grote K in het paspoort zou drukken, en mensen met een K in het paspoort uitreisbeperkingen op zou leggen, dán zou er sprake zijn van discriminatie.Puur het vastleggen van iemands identiteit, zorgt echter niet automatisch voor discriminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het landje Prinsdom Sealand (Principality of Sealand) is een zelfuitgeroepen micronatie, negen kilometer van de Engelse oostkust gelegen op een voormalig marineplatform.
Inwoneraantal varieert van 1 tot 5. En is 550m2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duitsland?