Hoe schrijf ik een uiteenzetting van een boek?

Ik moet een uiteenzetting schrijven van mijn boek. (Oeroeg)
Ik weet wat een uiteenzetting inhoud maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen.
Wat moet ik vertellen en uitleggen van mijn boek?
Ik snap niet hoe ik feiten uit een boek zou moeten uitleggen.
Moet het zo? > oeroeg en de ik persoon zijn vrienden, moet ik dan vertellen waarom ze vrienden zijn?
En hoe moet ik een goed inleiding schrijven met een pakkende begin vraag of stelling?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
5K

Antwoorden (2)

Schrijf je uiteenzetting alsof je over het boek vertelt aan iemand die het niet gelezen heeft. Zorg ervoor dat die ander na het lezen van jouw uiteenzetting net zo veel als jij weet over het boek. Hij hoeft het boek dan dus eigenlijk niet meer te lezen.
Antoni
8 jaar geleden
Allereerst; Geef geen mening! Houd je aan de feiten en blijf objectief.

De inleiding, waar je altijd mee begint, moet de lezer ervan nieuwsgierig maken. Je zou kunnen beginnen met een vraag te stellen die betrekking heeft op 'vriendschap' of over 'cultuurverschillen', iets waar het in dit boek over gaat. Ergens in het middenstuk schrijf je dan de antwoorden. Pas aan het slot geef je een conclusie of samenvatting.
Je zou kunnen beginnen met een vraag als; " Een vriendschap tussen twee jongens uit twee verschillende culturen: kan dat wel goed gaan' ? of; "Moeten wij ons als Nederlanders schamen voor onze aanwezigheid in het toenmalige Nederlands-Indië'?In het middenstuk geef je zoveel mogelijk informatie over hetgeen waar het boek over gaat...je geeft uitleg, oorzaken, gevolg, uitzonderingen. Deze soort uiteenzetting heeft een vraag-antwoord structuur.

Begin je bij de inleiding met een probleem, dan geef je in het middenstuk een uitleg waarom er dit probleem is en beschrijf je de oorzaken en het gevolg. Op het eind geef je de oplossing van het probleem. Een voorbeeld van het probleem; de verhouding van de Nederlanders en de inlandse bevolking en de hobbels die de jongens vanwege het cultuurverschil hebben moeten overwinnen.

Je kunt er ook een verklaringsstructuur van maken. In de inleiding beschrijf je een verschijnsel ( bijv. een vriendschap die langzaam verandert naarmate het ouder worden) en in het middenstuk geef je kenmerken aan, schrijft voorbeelden, oorzaken en effecten. In het slot geef je een samenvatting en evtl. een verwachting voor de toekomst. Je probeert het dus te verklaren.

Welke indeling structuur je ook kiest, in de inleiding introduceer je altijd het onderwerp. In het middenstuk geef je de aspecten in logische volgorde en op het eind vat je alles samen en/of trekt een conclusie.

Een uiteenzetting is geen boekverslag maar gaat er dieper op in. Zie het meer als een uitleg en het geven van een toelichting op het boek.