Hoe kom ik van een nieuwsgierige, loerende buurvrouw af?

In de flat die haaks op de mijne staat, zit bijna elke dag een vrouw vlak voor het raam. Toen ik er iemand naar vroeg zei ze dat er iets medisch met haar was waardoor ze niet veel van huis kon. Ook zei deze persoon dat haar man niet wil dat ze voor het raam gaat zitten en als hij dat zou weten hij boos op haar zou worden. Maar omdat deze man wel weggaat, gaat ze dan gewoon open en bloot vlak voor het raam zitten. In het begin vond ik het sneu maar het gaat me steeds meer en meer irriteren. Ik voel elke keer als ik wegga of thuiskom haar ogen priemen. Ze schijnt ook aan mensen te vertellen die daar komen over wie wat allemaal doet en heeft in mijn flat. Toen ik een keer de vitrage van het keukenraam haalde keek ze me recht in de ogen en ik keek gewoon recht terug en toen schrok ze en begon opeens rond te lopen maar nu zit ze er weer. Als ik naar de lift loop zie ik in mijn ooghoeken haar hoofd draaien om naar mij te kijken. Naar de woningbouw /huismeester gaan is in dit geval geen optie en ik wil/durf er niet heen te gaan. Iemand een ander idee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
8.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
O, was ik nog vergeten. Als ik naar de supermarkt hier tegen over ga kom ik ook langs haar raam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt iemand niet verbieden voor het raam te zitten, je kunt voorkomen dat ze naar binnen kijkt met bijvoorbeeld raamfolie. Een paar keer zwaaien wil ook wel eens helpen.
Naar de woningbouw of huismeester gaan is ook zinloos, zij zullen je hetzelfde advies geven.
Erna55
8 jaar geleden
Ze kijkt naar wat er buiten gebeurt.
Wat vind je er zo erg aan ? Laat ze kijken.
zondag
8 jaar geleden
Als die vrouw door een ziekte bijna nooit buiten komt is dit haar enige manier om contact met de buitenwereld te houden. Je moet je er niet door van de wijs laten brengen. Naar haar zwaaien zoals Crea zegt lijkt me heel erg goed.

Het beste antwoord

Je ergeren aan iets of iemand is heel vervelend. Het is een gebrek aan zelfbeheersing eigenlijk, maar ik weet uit ervaring dat het mateloos irritant  is als er altijd iemand aan het raam zit en KIJKT of het nou loeren is of niet...

In mijn eerste eigen huis had ik een overbuurman schuin tegenover aan de straatkant. Deze man was oud en altijd thuis, had kennelijk niets om handen behalve iedere dag uren aan zijn auto te prutsen, die natuurlijk voor de deur stond . Voordat ik door had wie en vooral hoe hij was , heeft hij me eens een staalborstel geleend uit zijn schier eindeloze voorraad hulpmiddelen , heel vriendelijk ja.

Maar dat hij mij eindeloos in de gaten hield, mijn aan- of afwezigheid, wist ik pas veel later. Ik was thuis en toen de voordeurbel over ging reageerde ik niet, ook niet toen er nogmaals gebeld werd. Ik bleef niet reageren en hoorde later, van de onverwachte bezoeker, dat de overbuurman het schuifraam omhoog deed en hard naar buiten riep "Ze is wel thuis hoor!"

Kijk, daar heeft niemand zin in , leven en laten leven.
Wat je hier aan doet? Nou mijn oplossing was dat ik deed waar ik al een tijdje over peinsde : verhuizen!!
Dit voorval heeft mijn verhuizing alleen maar vervroegd, anders zou ik een half of een heel jaar later gegaan zijn.
Toch is dit natuurlijk wel een mogelijke oplossing , maar als je in een koopflat zit , ligt het wel anders, dan is dit niet het beste idee.

Antwoord

Behalve verhuizen, zijn er meer manieren om tot een einde van dit ongemak te komen.

Een relatie met haar opbouwen is iets wat zou kunnen als jullie allebei een hond hebben bijvoorbeeld, maar ook katteneigenaren zijn snel aan de praat over hun huisdier, dat is bekend..

Nog een ander idee , behalve de 'zwaai'- of de 'negeer'- techniek, het raam met folie bedekken of zelfs een groene plantenmuur voor het raam creëren, je ziet het ... mogelijkheden te over ... is het afhalen / wachten op het schoolplein op de kinderen. Zou je daar allebei staan : een gesprek aanknopen en het ijs is wellicht gebroken en het probleem opgelost.
Dit is allemaal mogelijk onder bepaalde omstandigheden.

Laatste idee
Als de buurvrouw aan huis gebonden is, door ziekte kennelijk , kun je ook nog vrijwilliger worden en aanbieden om iets voor of met haar te ondernemen . Een boodschap doen of in de middag of avond een uurtje samen naar buiten gaan , afhankelijk van de behoefte natuurlijk.

Ik hoop dat je er uit komt, succes ermee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
+ van mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Doe er ook een + boj!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Ze is wel thuis hoor!" Tsjonge...dus het kan erger! Ik ben een tijdje terug bezig geweest met verhuisplannen. Misschien pak ik dit inderdaad weer op of...if you can't beat them, join them. Ik ben vrijwilliger van een vrouw van inmiddels 94. Toen ze moest verhuizen van het bejaardenhuis naar kleinschalig wonen zat ze zich af te vragen waar ze die ene stoel neer moest zetten. Toen ik zei "dan zet je hem toch daar neer" zei ze zwaar verontwaardigd :"Ik ga toch niet voor het raam zitten."
Ik zou deze schaamte ook hebben al was ik ziek. Maar ik vind jullie reacties zinvol, ik kan hier wel iets mee. Laatste vraag, wat vinden jullie van een anonieme brief geadresseerd aan de heer des huizes waarin ik heel netjes vertel wat er aan de hand is en hoe ik dit ervaar?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jammer @Blissister dat ik je reactie nu pas lees! Je bent al vrijwilliger, kijk dat opent perspectieven. Als ik je een goede raad mag geven, zou ik NOOIT een anonieme brief aan wie dan ook over wat dan ook sturen. Je hebt er niets aan , als er later iets gebeurt of escaleert , bovendien is het voor de ontvanger , de echtgenoot van deze mevrouw dus , ook heel onprettig dat hij bij iedereen die hij ziet, blijft denken : "zou hij/zij de afzender zijn?" en dat is echt niet prettig [ervaring op ander vlak hiermee] Wat je kunt doen is jezelf veranderen... een ander kun jij niet veranderen. [Veel mensen in een relatie bijvoorbeeld, maken diezelfde fout.] Ik heb destijds overwogen ...of ik me liet verjagen?... nou , lang of kort praten, ik zou toch verhuizen dus dan maar eerder. Waarom niet? Heb je hier ook iets aan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jazeker heb ik hier iets aan. En je hebt gelijk, dat moet ik niet doen.

Andere antwoorden (3)

Er is maar één manier om van dit probleem af te komen
En dat is niet door de buurvrouw aan te pakken maar door jezelf aan te pakken!

Ten eerste wonen we in een vrij land in dit opzicht dat iemand achter zijn raam mag zitten en naar buiten mag kijken. Je zult nooit een rechter zo gek krijgen dat hij iemand een "raam kijk" verbod oplegt.

Dus: de enige oplossing is je eigen houding hierover aan te pakken.
Als jij erin slaagt dit niet meer als loerende buurvrouw te zien dan heb je geen loerende buurvrouw meer.

Dus: probeer het zo te zien: Iemand die verder blijkbaar niet veel meer kan dan dit vermaakt zich met naar buiten en de overkant kijken. Gun dat haar, zwaai als je haar ziet en besef dat je iemands dag ermee een beetje mooier maakt. Het is mogelijk haar enige vertier en contact met de buitenwereld.

Hang iets op om je raam te blinderen als je echt even geen inkijk wilt en voor de rest laat je het zo.

En als er ooit iets geks gebeurt in de straat of er sluipen verdachte personen rond dan is zij degene die het ziet.

En wat doet het er toe als ze er wat over kletst?

Als je het zo kunt zien heb je geen loerende buurvrouw meer maar gewoon een inwoner van je straat.
8 jaar geleden
Pieterke
8 jaar geleden
Prima antwoord, een dikke duim van mij.
flyingcrow
8 jaar geleden
Van mij ook!+
Ik zou een zwaairelatie met haar opbouwen. Gewoon elke keer even vrolijk zwaaien. Zij is zich er dan van bewust dat jij ziet dat ze er zit, en dat kan haar tegenhouden om te gaan roddelen (als ze dat al doet). Het geeft haar een fijn gevoel als er een vrolijk iemand naar haar zwaait, kennelijk heeft ze niet veel om handen en niet veel contact, dan kan dit echt uitmaken.
En bovendien verandert je eigen perceptie. Als het je tenminste lukt om je irritatie aan de kant te schuiven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Steek je middelvinger op, werkt altijd bij mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat werkt juist niet, dan zal ze haar best gaan doen je zwart te maken, krijg je de hele buurt tegen je. _
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan allebei, maar beter is altijd om iemand niet tegen de haren in te strijken, naar mijn mening. Bovendien is niet helemaal duidelijk of het 'loeren' is of 'kijken' naar "leven" buiten waar meer te doen is dan in de stilte van de huiskamer van deze mevrouw, denk ik. Als je alleen maar binnen kunt zitten en verder niets... ik vraag me zelfs af of deze mevrouw zich so-wie-so realiseert hoe irritant haar kijken is voor de ander. Zij heeft het vermoedelijk helemaal niet door. Een zo onaardige reactie als van @Boontje88 ... nee daar win je de oorlog niet mee , hooguit een veldslag! Geen min van mij, de stand is Min 5 , dat is wel duidelijk denk ik ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
carscho: Natuurlijk, dat lijkt me ook het meest waarschijnlijk, mevrouw is ziek, zit de hele dag voor het raam, wanneer en tegen wie moet ze over iemand kletsen?
Ik wilde duidelijk maken, dat negatief en/of respectloos gedrag niet werkt, negatief, of respectloos gedrag stuitert vaak terug naar jezelf.
zondag
8 jaar geleden
Ik heb een min gegeven want de middelvinger geven is totaal respectloos terwijl uit het raam kijken helemaal niet respectloos is.
Pieterke
8 jaar geleden
Ik vind dit zo minachtend. Bedenk eens dat jij waarschijnlijk een veel leuker leven hebt dan die mevrouw. Maak het voor haar ook een stukje gezelliger door gewoon naar haar te zwaaien in plaats van je middelvinger op te steken. Ik heb overigens geen min gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De middelvinger opsteken zou ik nooit doen. Dat is niet mijn stijl. Het is ook niet mijn bedoeling iemand te kwetsen. Dat is geen oplossing. Ik vraag me af of ze het niet door heeft, van haar man mag ze dit absoluut niet. Ze doet het alleen als hij niet thuis is. Dat is niet voor niets. Dus zo heel onschuldig is het ook niet.
flyingcrow
8 jaar geleden
Sluit me bij vorige sprekers aan,Middelvinger is totaal respectloos.- dus.