Hoe werden stadsregenten gekozen?

Hoe werden deze gekozen in de republiek der zeven nederlanden? Door het volk, de stadshouder of iets of iemand anders.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.4K
erotisi
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Regenten
Antoni
8 jaar geleden
Misschien heb je voor je vragen over de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden iets aan het boek "Gevormde Kaders. Bureaucratische en professionele regulering van het werk van ambtenaren in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden" van Jeroen van Bockel, uit 2009. Heel interessant! Kijk op (onder andere) http://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/36592/bockel.pdf?sequence=1 voor een PDF-bestand van het boek.

Antwoorden (1)

De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden werd bestuurd door burgers, de macht lag in handen van stadsregenten. Die stadsregenten waren een elitegroep, het 'gewone volk' had weinig in te brengen.
Er bestonden grote verschillen in status, rijkdom en macht tussen regenten in de verschillende steden. Men kan daardoor niet spreken van één elitegroep, maar alleen over de elite van een bepaalde stad of streek.
Het regentschap bleef binnen eenzelfde familie, soms zelfs twee eeuwen lang. Maar het liep ook wel voortijdig af door het ontbreken van voortzetting van het geslacht. Een maatschappelijk en politiek geslaagd regent probeerde ervoor te zorgen dat hij werd opgevolgd door zijn zoon. De regent was bewust bezig met het doorgeven van zijn eigen functie binnen de familie.

Een stadsregent werd dus niet gekozen, maar was iemand uit een adellijke familie met een bestuurlijke of militaire carrière. De familieleden die hem opvolgden hadden meestal een rechtenstudie gevolgd.
Amadea